Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBråtebekken, Ola
dc.contributor.authorJohannesson, William
dc.contributor.authorFossli, Arne Aas
dc.date.accessioned2017-09-18T11:18:37Z
dc.date.available2017-09-18T11:18:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455107
dc.description.abstractOpportunisme er et sentralt begrep innenfor økonomisk transaksjonsteori. Fenomenet har hatt, og kan ha, stor innvirkning på̊ norsk og internasjonal økonomi. Derfor kan det tenkes å være svært viktig for bedrifter i stor og liten skala å vite hvordan en skal forholde seg til fenomenet. Besvarelsen har som formål å teste hva som avgjør hvorvidt en opptrer opportunistisk eller ikke og om machiavellisme kan forsterke eller redusere effekten sanksjonssystemer har på̊ en avgjørelse av denne typen. Det er benyttet en kvantitativ tilnærming og lab-eksperiment som designvalg. Eksperimentet gikk ut på å teste utvalgets vurdering av egenvinning og risiko (X) og hvorvidt de ville ty til en opportunistisk handlemåte deretter (Y). Stimuli ble utviklet gjennom flere pretester for å forsikre oss om at eksperimentgruppen oppfattet oppgaven slik vi ønsket det. Utvalget er studenter ved Høyskolen Kristiania. Selve eksperimentet ble utført via Qualtrics, en nettbasert plattform for datainnsamling. Endelig størrelse på utvalget ble N=137. Respondentene ble inndelt i 4 ulike grupper basert på ulike stimuli hvor nivå på belønning og risiko var forskjellig. Undersøkelsen ble randomisert for å viske ut systematiske forskjeller. Vi har også undersøkt om et personlighetstrekk; machiavellisme påvirker forholdet mellom uavhengig og avhengig variabel. Deskriptiv statistikk og fordeling kommenteres sammen med faktorladninger. Relabilitet er testet med Cronbach´s Alpha og validitet er testet med konvergent og diskriminant faktoranalyse. Problemstillingen har resultert i to hovedhypoteser og en underhypotese. Analysene som ble benyttet for å teste disse er; Oneway-ANOVA og Process, en tilleggsfunksjon til SPSS. Vi gjorde ingen signifikante funn i resultatene og hypotesene fikk ikke støtte, men implikasjoner, begrensninger og muligheter blir presentert avslutningsvis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelsenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleVIL MENNESKER UTNYTTE ANDRE FOR Å MAKSIMERE SIN EGEN GEVINST, OG HVORFOR ER DE VILLIGE TIL Å GJØRE DET?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal