MELLOMLEDERENS PÅVIRKNINGSKRAFT
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455126Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi ønsker i denne oppgaven å studere relasjoner mellom mellomleder og ansatte i ulike
bransjer, og hvilken påvirkningsgrad mellomledere har for ansattes motivasjon. Kvalitative
intervjuer, relevant teori fra pensum, case-studier og forskning, blir vektlagt for å kunne
danne en god oversikt over fagfeltet. Dybdeintervjuene gjøres for å kunne snevre inn
problemstillingen til å omhandle “Hvordan påvirker mellomleder de ansattes motivasjon?”
Vår motivasjon for å velge dette tema springer ut fra vår generelle interesse og kunnskap om
mellomlederes påvirkningskraft, og relasjoner mellom leder og ansatt i tre ulike bedrifter fra
tre ulike bransjer. Studentene har selv relevant erfaring fra de valgte bransjene, både som
mellomleder og ansatt. Gjennom kvalitative intervjuer, analyser, tolkning og koding av disse,
vil vi kunne se på positive og negative påvirkninger i relasjonene, og i hvilken grad en
mellomleder har påvirkningskraft på de ansatte.
Relevant teori innenfor forskning vil også vektlegges i stor grad i denne oppgaven. Begreper
som empirisk vitenskap, utvelgelsesprosessen, og utvelgelsesstrategier, forskningsspørsmål,
koding, etikk og validitet er begreper som er relevante å drøfte i oppgaven.