Konflikthåndtering på arbeidsplassen
Abstract
Denne oppgaven omhandler temaet oppstart av konflikter. Konflikt er et tema som ledere blir
oppfordret til å håndtere på best mulig måte av blant annet Arbeidsforskningsinstituttet AS,
Statens arbeidsmiljøinstitutt og Arbeidstilsynet. Oppgaven er derfor rettet mot alle som skulle ha
interesse av å lære mer om konflikthåndtering og hvordan eller om våre respondenter løser
konflikter på sin arbeidsplass, nesten før konflikten er i gang.
Studiet har hatt som formål å belyse hvordan ulike ledere håndterer oppstartsfasen av en konflikt.
Problemstillingen er som følger:
Hvordan håndterer lederen på arbeidsplassen oppstartsfasen av en konflikt?
Kvalitativ forskningsmetode er brukt for å gjennomføre studiet. Det er gjennomført totalt syv
dybdeintervjuer med ledere i forskjellige bedrifter. Intervjuguiden er basert på det teoretiske
rammeverket vi har brukt i vår oppgave. Intervjuene er av typen strukturert.
De mest sentrale funnene i studiet er at noen av lederne implementerer uenigheter som et
hjelpemiddel i bedriften. Bakgrunnen er at de ønsker nytenkning og derav mulighet for vekst. Et
annet hovedtrekk er at lederne tar affære dersom partene selv ikke klarer å finne en løsning. Flere
av lederne tilrettelegger for at nye konflikter ikke skal oppstå ved, blant annet å, fysisk flytte på
medarbeidere som allerede har vært i konflikt med hverandre.
Funn i studien tilsier at dersom ledere tar tak i konflikten mens den ennå er på et rasjonelt plan,
kan bedriften spares for mye tid og ressurser. I tillegg til at man unngår at konflikten eskaleres.
Det er også viktig at ledelsen kommuniserer godt med involverte parter, orienterer seg om
hvordan konflikten oppsto og videreutvikler seg slik at man forhindrer at lignende konflikter
oppstår i fremtiden.