Pedagogiske faktorer i lederutvikling: Betydningen av pedagogiske faktorer på lederutviklingskurs
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455227Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgavens formål har vært å undersøke hvordan et lederutviklingskurs
bør legges opp for at deltakerne skal få mest mulig læringsutbytte og økt kompetanse.
På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende problemstilling:
“På hvilken måte kan bruk av pedagogiske faktorer i lederutviklingskurs fremme
læring og økt kompetanse?”
For å lettere kunne besvare problemstillingen, utarbeidet vi i tre forskningsspørsmål:
• På hvilken måte har kursholderne betydning for deltakernes læringsutbytte?
• På hvilken måte har læringsmetoder betydning for læringsutbytte i et
lederutviklingskurs?
• Hva er fordelen med å benytte praktiske verktøy i et lederutviklingskurs?
På bakgrunn av problemstilling og formålet med oppgaven benyttet vi oss av
kvalitativ forskningsmetode, med et fenomenologisk forskningsdesign. Datamaterialet
ble samlet inn ved å være deltakende observatører av et lederutviklingskurs, med
fokus på prosessledelse. Kurset ble holdt i regi av Lent. I tillegg til dette gjennomførte
vi dybdeintervjuer med seks av deltakerne fra lederutviklingskurset som delte sine
erfaringer.
Funnene fra observasjonen ble skrevet sammen til en beskrivende oppsummering,
mens funnene fra intervjuene ble strukturert til en sammenfatning. Begge disse drøftet
vi opp mot eksisterende teori. Den eksisterende teorien baserer seg i hovedsak på
ledelse, læring og læringsmetoder.
Til slutt oppsummerte vi funnene før vi kom med en avsluttende konklusjon.