Hvordan tilrettelegger Posten for medarbeiderdrevet Innovasjon?
Abstract
Norsk næringsliv møter utfordringer i form av en endringsprosess. Det settes krav til
fornyelser, økte kostnader og endringer som vil være utfordrende for norske bedrifter.
Litteraturen om medarbeiderdrevet innovasjon, heretter kalt MDI, argumenteres det for at alle
arbeidere besitter verdifull kompetanse, men at dette blir lite utnyttet i bedrifters
utviklingssammenheng. Medarbeiderdrevet innovasjon skal gi økt utnyttelse av arbeidernes
ressurser - med den bakside at dette krever mye tilrettelegging og ressurser. Posten i seg selv
har kommet med flere innovative løsninger de siste årene. Vi kan nevne ny rutebok,
forbedringstiltak på klima og Digipost. Posten er et av Norges største selskaper og har vært i
drift i 370 år. Dette gir dem både fordelene og ulempene til en stor aktør i endringsprosesser.
Studiet ser på ansattes medvirkning og medbestemmelse til innovasjon i Posten. Oppgaven
starter med litteratur om innovasjon hvor vi gradvis i teorien retter oss mot en smalere
tilnærming om medarbeiderdrevet innovasjon og involvering av de ansatte. Vi har og hentet
inn aktuell litteratur om medarbeiderdrevet innovasjon, slik at vi på en god måte skal kunne
generalisere problemstillingen vår til teorien. Vi utførte intervjuer med konsernledelsen,
medarbeidere og daglig leder ved et posthus og medarbeidere i Bring. Dette for å få et klart
bilde av hvordan ledelsen legger opp sin strategi for innovasjon og hvordan dette ble
kommunisert og tilrettelagt nedover i bedriften.
Til slutt legger vi frem et resultat av oppgaven, hvor vi svarer på vår problemstilling. Vi kom i
denne oppgaven frem til at konsernledelsen er klar over at de må innovere, hvor de har klare
mål og strategier. I oppgaven fant vi at disse målene bærer preg av svak kommunikasjon
nedover i leddene til medarbeiderne, som igjen svekker viktige drivere for MDI. Det ble gjort
flere interessante funn, som vi håper vil kunne være til nytte for en bedre tilrettelegging av
MDI i Posten.