Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHerregården, Christopher
dc.contributor.authorHolden, Finn Magnus
dc.contributor.authorAanes, Robin
dc.date.accessioned2017-09-19T11:28:22Z
dc.date.available2017-09-19T11:28:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455450
dc.description.abstractNorsk næringsliv møter utfordringer i form av en endringsprosess. Det settes krav til fornyelser, økte kostnader og endringer som vil være utfordrende for norske bedrifter. Litteraturen om medarbeiderdrevet innovasjon, heretter kalt MDI, argumenteres det for at alle arbeidere besitter verdifull kompetanse, men at dette blir lite utnyttet i bedrifters utviklingssammenheng. Medarbeiderdrevet innovasjon skal gi økt utnyttelse av arbeidernes ressurser - med den bakside at dette krever mye tilrettelegging og ressurser. Posten i seg selv har kommet med flere innovative løsninger de siste årene. Vi kan nevne ny rutebok, forbedringstiltak på klima og Digipost. Posten er et av Norges største selskaper og har vært i drift i 370 år. Dette gir dem både fordelene og ulempene til en stor aktør i endringsprosesser. Studiet ser på ansattes medvirkning og medbestemmelse til innovasjon i Posten. Oppgaven starter med litteratur om innovasjon hvor vi gradvis i teorien retter oss mot en smalere tilnærming om medarbeiderdrevet innovasjon og involvering av de ansatte. Vi har og hentet inn aktuell litteratur om medarbeiderdrevet innovasjon, slik at vi på en god måte skal kunne generalisere problemstillingen vår til teorien. Vi utførte intervjuer med konsernledelsen, medarbeidere og daglig leder ved et posthus og medarbeidere i Bring. Dette for å få et klart bilde av hvordan ledelsen legger opp sin strategi for innovasjon og hvordan dette ble kommunisert og tilrettelagt nedover i bedriften. Til slutt legger vi frem et resultat av oppgaven, hvor vi svarer på vår problemstilling. Vi kom i denne oppgaven frem til at konsernledelsen er klar over at de må innovere, hvor de har klare mål og strategier. I oppgaven fant vi at disse målene bærer preg av svak kommunikasjon nedover i leddene til medarbeiderne, som igjen svekker viktige drivere for MDI. Det ble gjort flere interessante funn, som vi håper vil kunne være til nytte for en bedre tilrettelegging av MDI i Posten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectKreativitet, Innovasjon og Forretningsutviklingnb_NO
dc.subjectInnovasjonnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleHvordan tilrettelegger Posten for medarbeiderdrevet Innovasjon?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal