Objektivt målt fysisk aktivitetsnivå blant barn i Norge i alderen 6-12 år
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455958Utgivelsesdato
2017-09-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn For å implementere effektive tiltak for skolebarn i Norge i folkehelsearbeidet mot livsstilssykdommer er det viktig med mer objektiv data på deres fysiske aktivitetsnivå. Denne oppgaven undersøker forskjeller i moderat til høy fysisk aktivitet (MVPA) blant skolebarn i alderen 6-12 år fra ni skoler i Horten, Lørenskog og Bærum kommune.
Problemstilling Hvilke forskjeller finnes i det fysiske aktivitetsnivået blant skolebarn i Norge?
Metode Deltakerne (n = 2123) hadde på seg Actigraph wGT3x-BT akselerometre i syv sammenhengende dager i 2015. For å undersøke forskjeller i utvalget, ble barna inndelt i halvårstrinn, fordelt på kjønn og fordelt basert på mor og fars utdanningsnivå. Gjennomsnittlig antall minutter MVPA per dag (aMVPA) ble undersøkt.
Resultat aMVPA for hele utvalget var 90,70 min/dag (95% konfidensintervall (KI) ± 1,20), hvor 86,5 % hadde minst 60 min/dag MVPA som anbefalt av Helsedirektoratet. Gutter (gjennomsnitt = 95,76 min/dag, 95 % KI ± 1,62) hadde signifikant høyere gjennomsnittlig aMVPA enn jenter (gjennomsnitt = 85,56 min/dag, 95 % KI ± 1,62) (p < 0,0001). Eldre barn (10-12 år) hadde lavere aMVPA enn yngre barn (6-9 år) (p < 0,05). For hvert år er det et forventet fall på 3,6 min/dag (p < 0,0001). Far og mors utdanningsnivå har ingen effekt på barnas aMVPA samlet, men både mor (p < 0,001) og far (p < 0,0001) har effekt på jenter alene. Master/høyere utdanningsnivå ga signifikant høyere aMVPA enn ved lavere utdanningsnivåer. Alder, kjønn og foreldres utdanningsnivå står for 7,7 % av variasjonen i aMVPA (justert R2).
Konklusjon De fleste barna oppfyller anbefalingene for fysisk aktivitet, men tidlig intervensjon er viktig for å motarbeide den negative trenden i aMVPA med økende alder. Det er behov for flere studier som bruker objektive målemetoder for en mer fullstendig kartlegging av fysisk aktivitetsnivå blant skolebarn i Norge.
Nøkkelord: Akselerometer, Actigraph, MVPA, fysisk aktivitet, skolebarn, Norge.