En undersøkelse av hvilke faktorer som påvirker livskvaliteten til elever på 6. trinn i Norge
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455962Utgivelsesdato
2017-09-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Norge ble våren 2017 kåret til verdens lykkeligste land i World Happiness Report. Norge har steget fra 4. til 1. plass det siste året, vi blir med andre ord lykkeligere og lykkeligere. Samtidig har det aldri vært mer snakk om psykiske lidelser. Livskvalitet påvirkes blant annet av gener, personlighet, sosial støtte, mestringsressurser, livshendelser, tilknytningsforhold og kultur. Denne bacheloroppgaven vil undersøke hvilke andre faktorer som har påvirkning på livskvaliteten til norske 6.klassinger.
Problemstilling: “Hvilke faktorer påvirker livskvaliteten til elever på 6. trinn i Norge?”
Metode: Utvalget består av 6.klassingene fra HOPP (n=391), 247 barn fra Horten kommune og 144 barn fra Lørenskog og Bærum kommune. Kartlegging av livskvalitet ble gjort ved bruk av spørreskjemaet Inventory of life quality in children and adolescents (ILC), som gir en livskvalitetsskåre (LQ0-100 %). Sosioøkonomisk status ble målt ved bruk av foreldrenes utdanningsnivå. Kroppsmasseindeks er beregnet ut ifra høyde og vekt. Akselerometer (ActiGraph GT3X-BT) ble benyttet for å måle barnas fysiske aktivitetsnivå. Aerob kapasitet som mål på fysisk form ble testet med Andersen-testen. For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en lineær regresjonsanalyse.
Resultater: Andersen-test (p=0,004), fars utdanning (p=0,009) og gjennomsnittlig MVPA (p=0,024) har en signifikant påvirkning på livskvaliteten til 6.klassinger i Norge. KMI (p=0,906), mors utdanning (p=0,789) og kjønn (p=0,864) har ingen signifikant påvirkning. Analysen ga en forklaringsgrad (r2) på 0,118. Barna hadde en gjennomsnittlig livskvalitetsskåre (LQ0-100 %) på 85,66 %.
Konklusjon: Av faktorene som ble inkludert i analysen hadde aerob kapasitet som mål på fysisk form, aktivitetsnivå og fars utdanningsnivå en signifikant påvirkning på livskvaliteten. I resultatene fra denne studien kommer det frem at barna har en generellt god livskvalitet. Om resultatene fra studien kan generaliseres til å gjelde alle norske 6. klassinger er usikkert, da utvalget er hentet fra et begrenset geografisk område. Utvalget er stort og det er en lik fordeling mellom kjønn, som gjør at resultatet likevel er av betydning.