Hvordan fremme en positiv utvikling av RevPAC i bilutleiebransjen?
Abstract
Vi har forsket på en sentral og per dags dato markedsledende aktør i bilutleiebransjen for å
finne ut hva som skal til for å fremme en positiv utvikling av RevPAC på sikt. Revenue
Management (som iblant vil bli forkortet til RM gjennom oppgaveteksten) har blitt
videreutviklet fra Yield Management, som igjen har sitt opphav fra flyindustrien. Revenue
Management slik vi kjenner det er mest brukt i hotellsammenheng, derfor var det
spennende å se hvorvidt vi klarte å nyansere det vi har lært som i stor grad er tilrettelagt for
hotellindustrien mot det vi ønsker finne ut av på egenhånd i bilutleiebransjen. Med teoretisk
forankring i pensum som angår Revenue Management, har vi utarbeidet spørsmål for å samle
inn relevant data som gir oss rikelige mengder informasjon å bearbeide i søken på hvilke
faktorer som i størst grad kan bidra positivt til økningen av Revenue Per Available Car.
For å få tak i nødvendig data har vi benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode av typen
semistrukturert intervju med induktiv tilnærming i et enkeltcase-studie med mål om å tilegne
oss tilstrekkelig med dybdekunnskap om det vi undersøker. Vi gikk inn i forskningsprosessen
med et klart mål som fordret at vi måtte foreta en strategisk utvelgelse av informanter.
Utvalget består av en administrerende direktør og fem avdelingsledere fra Hertz Norge sitt
hovedkontor hvor disse avdelingene har en vesentlig og åpenbar kobling til praktiseringen av
Revenue Management, og hvor intervjupersonene besitter både høy grad av faglig
kompetanse og mengdevis med erfaring innenfor deres avdelinger for å tildele svarene vi
trengte. Dermed kunne vi anskaffe oss informasjon om samme temaer fra ulike perspektiver.
Etter endt forskning kom vi frem til at det er mange faktorer som er med på å fremme en
positiv utvikling av RevPAC, og at flere av disse faktorene påvirker hverandre.
Hovedfunnene vi sitter igjen med er at markedet er en meget sterk påvirker for beslutninger
som blir tatt og strategiene som blir utformet. Hertz opererer i et prispresset marked og bør av
den grunn fokusere på andre elementer enn pris for å vise at de er mer enn det, og dermed
være førstevalget for bilutleiekunder. Blant de viktigste tingene som kom frem, var
betydningen av teknologisk utvikling. Ved hjelp av velutviklede systemer kan man
effektivisere driften og alle prosessene, som igjen betyr at man forbedrer utøvelsen av
strategiene som blir lagt. Differensiering bør hele tiden være i fokus for å kunne skille seg ut
fra andre aktører som det bedre alternativet. Dette er mulig ved at man hele tiden er på ballen
for å utarbeide nye smarte løsninger - altså innovative ideer som virkeliggjøres og tas i bruk
via ny teknologi for å bedre alle prosesser, som videre vil forbedre den totale
brukeropplevelsen. Dette anser vi som de viktigste overordnede faktorene som fremmer en
positiv utvikling av RevPAC.