Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlstad, Marte Helene
dc.contributor.authorMikaelsen, Monica Linnéa
dc.contributor.authorEide, Kine Merete
dc.date.accessioned2017-10-06T08:45:19Z
dc.date.available2017-10-06T08:45:19Z
dc.date.issued2017-10-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458859
dc.description.abstractVi har forsket på en sentral og per dags dato markedsledende aktør i bilutleiebransjen for å finne ut hva som skal til for å fremme en positiv utvikling av RevPAC på sikt. Revenue Management (som iblant vil bli forkortet til RM gjennom oppgaveteksten) har blitt videreutviklet fra Yield Management, som igjen har sitt opphav fra flyindustrien. Revenue Management slik vi kjenner det er mest brukt i hotellsammenheng, derfor var det spennende å se hvorvidt vi klarte å nyansere det vi har lært som i stor grad er tilrettelagt for hotellindustrien mot det vi ønsker finne ut av på egenhånd i bilutleiebransjen. Med teoretisk forankring i pensum som angår Revenue Management, har vi utarbeidet spørsmål for å samle inn relevant data som gir oss rikelige mengder informasjon å bearbeide i søken på hvilke faktorer som i størst grad kan bidra positivt til økningen av Revenue Per Available Car. For å få tak i nødvendig data har vi benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode av typen semistrukturert intervju med induktiv tilnærming i et enkeltcase-studie med mål om å tilegne oss tilstrekkelig med dybdekunnskap om det vi undersøker. Vi gikk inn i forskningsprosessen med et klart mål som fordret at vi måtte foreta en strategisk utvelgelse av informanter. Utvalget består av en administrerende direktør og fem avdelingsledere fra Hertz Norge sitt hovedkontor hvor disse avdelingene har en vesentlig og åpenbar kobling til praktiseringen av Revenue Management, og hvor intervjupersonene besitter både høy grad av faglig kompetanse og mengdevis med erfaring innenfor deres avdelinger for å tildele svarene vi trengte. Dermed kunne vi anskaffe oss informasjon om samme temaer fra ulike perspektiver. Etter endt forskning kom vi frem til at det er mange faktorer som er med på å fremme en positiv utvikling av RevPAC, og at flere av disse faktorene påvirker hverandre. Hovedfunnene vi sitter igjen med er at markedet er en meget sterk påvirker for beslutninger som blir tatt og strategiene som blir utformet. Hertz opererer i et prispresset marked og bør av den grunn fokusere på andre elementer enn pris for å vise at de er mer enn det, og dermed være førstevalget for bilutleiekunder. Blant de viktigste tingene som kom frem, var betydningen av teknologisk utvikling. Ved hjelp av velutviklede systemer kan man effektivisere driften og alle prosessene, som igjen betyr at man forbedrer utøvelsen av strategiene som blir lagt. Differensiering bør hele tiden være i fokus for å kunne skille seg ut fra andre aktører som det bedre alternativet. Dette er mulig ved at man hele tiden er på ballen for å utarbeide nye smarte løsninger - altså innovative ideer som virkeliggjøres og tas i bruk via ny teknologi for å bedre alle prosesser, som videre vil forbedre den totale brukeropplevelsen. Dette anser vi som de viktigste overordnede faktorene som fremmer en positiv utvikling av RevPAC.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHotelledelsenb_NO
dc.subjectRevenue Managementnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleHvordan fremme en positiv utvikling av RevPAC i bilutleiebransjen?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal