Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeli, Emilie
dc.contributor.authorSmåbrekke, Daniella Tordal
dc.contributor.authorHolum, Nathalie
dc.date.accessioned2017-10-06T11:16:31Z
dc.date.available2017-10-06T11:16:31Z
dc.date.issued2017-10-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458940
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å kartlegge kompetansemobilisering i Hordaland Fylkeskommune, seksjon OT/PPT. Studien undersøker hvilke faktorer som er mest sentrale for medarbeidernes opplevelse av kompetansemobilisering, samt hvorvidt det er en sammenheng mellom opplevd kompetansemobilisering og indre arbeidsmotivasjon. For å undersøke dette har vi besvart følgende problemstilling; “Opplever de ansatte i Hordaland Fylkeskommune, seksjon OT/PPT, at de får utnyttet sitt kompetansepotensial, i tilfelle hvorfor/hvorfor ikke?”. Underproblemstilling; “Er det noen sammenheng mellom graden av opplevd kompetansemobilisering og deres indre arbeidsmotivasjon, i tilfelle hvordan forklares denne?” Studien forankres i to ulike teorimodeller; Linda Lais fem drivere for kompetansemobilisering, samt Edward L. Deci og Richard M. Ryan sin selvbestemmelsesteori. Som metode har vi valgt en kvalitativ tilnærming ved bruk av dybdeintervju, i tillegg til en kvantitativ spørreundersøkelse som støttefunksjon. På bakgrunn av studiet har vi sett at det er godt tilrettelagt for de viktigste driverne for kompetansemobilisering i seksjon OT/PPT, og det er derfor naturlig å påstå at medarbeiderne også opplever at de får benyttet sin kompetanse i arbeidet. Videre har vi sett at det kan være en tett kobling mellom kompetansemobilisering og indre motivasjon, da enkelte av driverne i stor grad samsvarer. Vårt studie tyder nemlig på at medarbeiderne var indre motivert for arbeidet, og faktorer som tillit fra ledelsen, opplevd meningsfullhet og autonomi var av betydning for dette. Dette er 9 faktorer vi har funnet gjennom vårt studie, som vi mener er sammenfallende med å kunne si at de ansatte i Hordaland Fylkeskommune, seksjon OT/PPT får utnyttet sitt kompetansepotensial, og som beskriver sammenhengen med indre motivasjon (i tilfeldig rekkefølge); ● Klar rolleforståelse ● Utnyttelse av både formell og uformell kompetanse ● Frihet under ansvar ● Ønske om kontinuerlig utvikling ● Kurs som belønning ● Tro på egen kompetanse ● Opplevd meningsfullhet ● Mestringsorientert klima med samarbeid i fokus ● Tett relasjon og tillit fra ledelsenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectKompetansemobiliseringnb_NO
dc.subjectHordaland Fylkeskommunenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleKompetansemobilisering og arbeidsmotivasjon - en studie av Hordaland Fylkeskommune, seksjon OT/PPT.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal