Hvordan påvirker en leders personlighetstrekk vedkommendes evne til å lede gjennom digitale arenaer
Abstract
Besvarelsen tar utgangspunkt i vår interesse rundt personlighet, ledelse og den digitale
utviklingen. Vi har alle et forhold til en leder. Det kan være alt fra forholdet du har til landets
konge, statsministeren, eller din avdelingsleder. Ledelse er et verdensomspennende tema og i
denne oppgaven har vi lagt fokuset på hva som kjennetegner effektiv ledelse, og hva som
inngår i evnen til å lede. Mye av forskningen rundt ledelse støtter ideen om at lederes
personlighet har betydningsfulle konsekvenser for å bli en leder, lede effektiv og utvise
gunstige atferdsformer. Dermed har vi også tatt for oss personlighet, og spesielt hvordan
personlighetstrekk påvirker en leders evne til å lede. Ettersom den digitale utviklingen i dag
sees på som samfunnets nye rammeverk, ønsker vi å se hvordan dette utspiller seg i
sammenheng med personlighet og ledelse. På grunnlag av dette har vi ønsket å kartlegge om
det eksisterer noen sammenheng mellom lederes personlighetstrekk og deres evne til å lede
gjennom digitale arenaer. Dette har gitt oss følgende problemstilling:
“Hvordan påvirker en leders personlighetstrekk vedkommendes evne til å lede gjennom
digitale arenaer”.
Den metodiske tilnærmingen for denne oppgaven har vært kvantitativ metode. Vi har benyttet
oss av tverrsnittsdesign, hvorav det er blitt utviklet en spørreundersøkelse spesielt for
oppgavens undersøkelsesformål. Hovedtemaene i spørreundersøkelse er basert på teori om
ledereffektivitet, og har til hensikt å måle en leders evne til å lede. Ved å benytte
medarbeiderne som respondenter har det gitt oss mulighet til å kartlegge hvordan lederen
evner å lede gjennom de digitale arenaene. I henhold til lederes personlighet har vi benyttet
en personlighetstest levert av Cut-e. Denne personlighetstesten, Shape, har hatt til hensikt å
kartlegge personlighetstrekkene til oppgavens ledere. Dette gir oss mulighet til å få frem
genererte resultater av leders personlighetstrekk. På bakgrunn av dette fikk vi innhentet
relevant informasjon fra både leder og medarbeider, og dette dannet grunnlag for vår
besvarelse.