Show simple item record

dc.contributor.authorWellerop, Kristine Marie
dc.contributor.authorSannerud, Thea Ytterstad
dc.contributor.authorScheflo, Tonje Marie
dc.date.accessioned2017-10-07T13:38:39Z
dc.date.available2017-10-07T13:38:39Z
dc.date.issued2017-10-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459050
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsket vi å besvare problemstillingen: “Hvilke kritiske faktorer må til for å danne er sterk læringskultur internt i Volvo Furuset?”. Denne undersøkelsen har som hovedfokus å avdekke kritiske faktorer som danner en sterk læringskultur. Vår teori baserer seg på tillit, læringsarenaer og læringsledelse. Vi ønsket å studere hvordan læringskulturen fungerer internt, derfor tok vi utgangspunkt i allerede eksisterende teorier innenfor taus og eksplisitt kunnskap, kunnskapsdeling, formell og uformell læring, læringskultur og læringsarenaer. Det forskningen ønsker å kaste lys over, er hvordan Volvo Furuset kan bli bevisste på hvordan de skal tilegne seg en læringskultur med størst utbytte, i form av gjensidig tillit, kunnskapsdeling og tilretteleggelse fra ledelsen. For å undersøke den valgte problemstillingen har vi benyttet kvalitativ metode. Vi valgte dette fordi vår problemstilling ga muligheten til å gå i dybden av et fenomen. For å besvare oppgavens problemstilling har vi tatt i bruk semi-strukturert dybdeintervju. På bakgrunn av bruk av både ledere og medarbeidere i undersøkelsen, har vi utarbeidet to ulike intervjuguider. Disse er brukt til innsamling av data. Tolkningen av empirien, med grunnlag i det teoretiske rammeverket, har bidratt til å illustrere et helhetsbilde av hva suksessfaktorene for å danne en sterk læringskultur innebærer. Derav viser resultatene at tillit er en viktig forutsetning for å dele kunnskap internt i Volvo Furuset, da det nå kan antas at det er et gap mellom ledere og medarbeidere. Det kommer også frem at kunnskapsdeling i arenaer er en kritisk forutsetning, både for å utnytte kunnskap og for å vite hvilke læringsarenaer som genererer læring. Til slutt i undersøkelsen viser det seg gyldig at ledelsen må støtte opp og tilrettelegge for læring, da tilretteleggelse og sikring av læring viser seg å være en kilde til sterk læringskultur. Vi har utformet en fremstilling som viser våre utarbeidede suksesskriterier, som vi mener er kritiske faktorer for å danne en sterk læringskultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectVolvonb_NO
dc.subjectLæringnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleLæringskultur - suksessfaktor for å lykkes i fremtiden?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal