Hvordan kan ledere anvende motivasjon for å nå mål bedriften setter?
Abstract
Sammendrag
I denne oppgaven har vi gått ut i fra følgende problemstilling “Hvordan kan ledere anvende
motivasjon for å nå mål bedriften setter? ". Formålet med denne oppgaven har vært å se
nærmere på lederes muligheter til å påvirke medarbeidernes motivasjon, og om dette kan ha
utslag for bedriftens måloppnåelse. For å få svar på dette har vi valgt å bruke kvalitativ
datainnsamling, da dette er den metodiske tilnærmingen vi mener passer best til vår
problemstilling. Det har blitt gjennomført 7 semi-strukturerte dybdeintervjuer med personer i
lederstillinger. Vi har valgt å forholde oss til en bedrift, der samtlige av personene vi har
intervjuet er ledere i Bring sine kundeservice- og salgsavdelinger.
Gjennom vår forskning har vi kommet frem til noen faktorer som fremmer motivasjon i større
grad enn andre. Eksempelvis kan vi trekke frem muligheten til å påvirke og grad av ansvar,
som motivasjonsfaktorer som går igjen hos våre informanter. Vi har forsøkt å knytte våre
funn opp mot Herzbergs tofaktorteori og Maslows motivasjonsteori. Dette er teorier som i
stor grad kan knyttes til hverandre og som kan benyttes fra et organisasjonsperspektiv.
De funnene og konklusjonene som har blitt gjort i denne oppgaven kan ikke uten videre
overføres til andre bedrifter eller andre avdelinger.