Sosiale medier sin påvirkningskraft på nordmenns holdninger til pels
Abstract
Formålet med denne oppgaven var å avdekke om det eksisterer en sammenheng mellom
sosiale medier og hvilken holdning man har til pels. Vi ønsket å finne ut av om sosiale medier
påvirker holdninger til pels negativt eller positivt. Temaet ble valgt på bakgrunn av det
økende fokuset på dyrevelferd og debatten rundt om det er etisk å opprettholde
pelsdyrnæringen.
Oppgavens problemstilling lyder som følger: “Hvordan kan økt synlighet gjennom sosiale
medier påvirke nordmenns holdninger til pelsindustrien?”
Vi gjennomførte vår undersøkelsen med et kvantitativt tverrsnittdesign. Som
datainnsamlingsmetode benyttet vi oss av spørreskjemaundersøkelse. Respondentene ble
tilfeldig kontaktet gjennom Facebook og email. For å se om det fantes en sammenheng
mellom sosiale medier og holdning til pels, ble de innhentede dataene deretter analysert
gjennom programvaren SPSS. Funnene ble videre knyttet opp mot valgt teori.
Gjennom vår undersøkelse fikk vi kartlagt at sosiale medier har en signifikant innvirkning på
nordmenns holdninger til pels. Regresjonsanalysen viste at jo oftere og jo flere sosiale medier
man benytter seg av, desto mer negativ blir man til pels. Vi kan dermed med 95% sikkerhet si,
at sosiale medier har en effekt på nordmenns holdninger til pels. Det er likevel viktig å
presisere, at det kan foreligge andre faktorer som har en innvirkning på forholdet mellom de
valgte variablene. På grunn av tidsbegrensninger i oppgaven, ble det derfor kun fokusert på
alder, kjønn, utdanning, dyrevant, eksponering, matvaner og kjennskap.