Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrøysaker, Oda
dc.contributor.authorBærø, Bernhard
dc.contributor.authorBerg, Benedikte Desiree Dalaker
dc.date.accessioned2017-10-09T09:32:56Z
dc.date.available2017-10-09T09:32:56Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459123
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven var å avdekke om det eksisterer en sammenheng mellom sosiale medier og hvilken holdning man har til pels. Vi ønsket å finne ut av om sosiale medier påvirker holdninger til pels negativt eller positivt. Temaet ble valgt på bakgrunn av det økende fokuset på dyrevelferd og debatten rundt om det er etisk å opprettholde pelsdyrnæringen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: “Hvordan kan økt synlighet gjennom sosiale medier påvirke nordmenns holdninger til pelsindustrien?” Vi gjennomførte vår undersøkelsen med et kvantitativt tverrsnittdesign. Som datainnsamlingsmetode benyttet vi oss av spørreskjemaundersøkelse. Respondentene ble tilfeldig kontaktet gjennom Facebook og email. For å se om det fantes en sammenheng mellom sosiale medier og holdning til pels, ble de innhentede dataene deretter analysert gjennom programvaren SPSS. Funnene ble videre knyttet opp mot valgt teori. Gjennom vår undersøkelse fikk vi kartlagt at sosiale medier har en signifikant innvirkning på nordmenns holdninger til pels. Regresjonsanalysen viste at jo oftere og jo flere sosiale medier man benytter seg av, desto mer negativ blir man til pels. Vi kan dermed med 95% sikkerhet si, at sosiale medier har en effekt på nordmenns holdninger til pels. Det er likevel viktig å presisere, at det kan foreligge andre faktorer som har en innvirkning på forholdet mellom de valgte variablene. På grunn av tidsbegrensninger i oppgaven, ble det derfor kun fokusert på alder, kjønn, utdanning, dyrevant, eksponering, matvaner og kjennskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectPelsnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSPSSnb_NO
dc.titleSosiale medier sin påvirkningskraft på nordmenns holdninger til pelsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal