Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømme, Jens Oscar
dc.date.accessioned2017-10-09T09:59:28Z
dc.date.available2017-10-09T09:59:28Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459129
dc.description.abstractSiden 1997 har det vært en kraftig økning av elbiler på bilmarkedet. På det norske bilmarkedet står elbil for 16, 5 prosent av alle nyregistrerte biler ved siden av bensin, diesel og hybrid – bil. Flere attraktive elbilattributter har blitt introdusert, blant dem miljøgevinster. Men konsumentens oppfatning av bilens praktiske, funksjonelle og potensielle fordeler fremstår som blandede og uklare. Ettersom bilmarkedet stadig er i endring har denne oppgaven fokusert på hva som er driverne bak interessen for elbil som har ført meg til følgende problemstilling: Hvilke faktorer påvirker holdninger til kjøp av elbil? Formålet med denne oppgaven er å få en bedre forståelse for hva som driver holdningen til en som eier eller ønsker å kjøpe elbil. Kategoriteori, assosiasjonsteori og holdningsteori vil bli brukt til å besvare problemstillingen. En kvalitativ undersøkelse har blitt utført hvor de viktigste faktorene har blitt avdekket. Disse ble så brukt i en kvantitativ undersøkelse hvor resultatene viste et signifikant forhold mellom de uavhengige variablene ”økonomi”, ”samfunnsansvar” og ”ekstrabil” og den avhengig variabelen ”holdning” (til elbil). Da økonomi hadde et sterkt positivt forhold, hadde samfunnsansvar og ekstrabil et negativt forhold. Bacheloroppgaven konkluderer derfor med at økonomi er den viktigste driveren bak en positivt holdning, og ekstrabil og samfunnsansvar påvirker holdningen negativt. Dette burde bli reflektert i markedskommunikasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectElbilnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSpørreundersøkelsenb_NO
dc.titleHvilke faktorer påvirker holdninger til kjøp av elbil?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal