Hvordan påvirker samarbeidet til Junkyard med sosiale profiler kjøpsatferden til forbrukerne?
Abstract
Bakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på vår interesse for sosiale medier. Vi ønsket å få
en dypere forståelse for hvordan bedrifter som Junkyard kan påvirke sine forbrukere gjennom
sosiale medier som blogg og Instagram. Siden det viste seg å være lite forskning gjort på dette
tema tenkte vi det kunne være spennende å undersøke dette. Vi avgrenset oppgaven til å se på
kjøpsatferden til jenter mellom 18-27 år. Med dette som utgangspunkt ble vår problemstilling
som følger.
“Hvordan påvirker samarbeidet til Junkyard med sosiale profiler kjøpsatferden til
forbrukerne?”
Teorien som skal hjelpe oss med å besvare oppgaven tar utgangspunkt i påvirkning,
kommunikasjon og sosiale medier. Vi vil presentere vår teoridel for å få en dypere innsikt.
Vi valgte å gjennomføre undersøkelsen ved å benytte kvalitativ metode med et
fenomenologisk forskningsdesign. Fenomenologisk forskningsdesign går ut på å studere
virkeligheten slik mennesker oppfatter den. Vi ville få fram erfaringer, synspunkter og
meninger på det vi undersøkte. Vi gjennomførte syv intervjuer, disse informantene var
tilfeldige personer som vi visste var brukere av sosiale medier. I analysedelen blir våre
viktigste funn trukket frem.
Funnene viser at informantene ikke alltid blir påvirket til å kjøpe, men når de blir påvirket så
velger de å gå innpå bedriftens nettside selv og ikke bruke linken som gjør at bloggeren eller
den sosiale profilen får tjent penger.