dc.description.abstract | Formålet med oppgaven har vært å undersøke om fulltids - og deltidsansatte blir
motivert av indre - eller ytre motivasjon for å oppnå jobbengasjement på
arbeidsplassen. Oppgaven ble avgrenset til butikkbransjen og problemstillingen ble;
“Blir fulltidsansatte motivert av andre belønningssystem enn deltidsansatte i
butikkbransjen?” Bakgrunn for oppgaven er interesse for å bli ledere og klare å
motivere ansatte i fremtiden. Det er studert teori om motivasjon og ulike
belønningssystem, før oppgavens modell og hypoteser presenteres.
Det ble benyttet kvantitativ metode, data ble innsamlet gjennom spørreundersøkelse
via internett. Kvantitativ tilnærming gav mulighet til svar fra flest mulig respondenter.
Undersøkelsen ble sendt ut via Facebook og mail, noe som resulterte i 405 totale svar
fra respondenter, der 183 respondenter oppnådde alle krav til ønsket utvalg.
Undersøkelsen bestod av femten spørsmål som målte jobbengasjement, indre
motivasjon ytre motivasjon. Det ble også stilt spørsmål om kjønn, alder, hvor lang
arbeidserfaring, bransje og hvilken stilling den ansatte hadde for å sile ut irrelevante
respondenter. Spørsmålene fra undersøkelsen er lagt ved som vedlegg.
Innsamlet data ble registrert i SPSS. Det ble utført en frekvensanalyse, konvergent
faktoranalyse, KMO test og Cronbachs Alfa analyse. Det ble utført tre
regresjonsanalyser, en av fulltidsansatte, en av deltidsansatte og en samlet
regresjonsanalyse. Det ble også utarbeidet P-P Plot og Scatterplot og histogram med
normalfordeling.
Analysen gav støtte til hypotesene H1 og H2, det er negativ sammenheng mellom ytre
motivasjon og jobbengasjement for fulltidsansatte og det er positiv sammenheng
mellom indre motivasjon og jobbengasjement for fulltidsansatte. H3, det er positiv
sammenheng mellom ytre motivasjon og jobbengasjement for deltidsansatte ble ikke
signifikant og H4, det er negativ sammenheng mellom indre motivasjon og
jobbengasjement for deltidsansatte, fikk ikke støtte.
Konklusjonen består av hva resultatene kan brukes til, forslag til videre forskning,
styrker og svakheter, konkrete tiltak man kan iverksette, og anbefalinger til hvordan
resultatene kan bli brukt i en organisasjon. | nb_NO |