Hvilke sosiale medier gir best effekt for bedrifter i B2C-sektoren, og hvilke kriterier må ligge til grunn ved valg av mediekanal, når målet er å skape verdi for bedriften?
Abstract
Hensikten med denne oppgaven var å besvare spørsmålet om hvordan en bedrift skulle gå
frem i valg av digitale medier i sin mediemiks, og avdekke om det var noen av mediene som
genererte mer inntekt og interesse enn andre. Etter å ha studert sosiale mediene og deres
potensiale igjennom denne skriveperioden har vi sett at nyere medier like godt kan brukes til
private sosiale event, som salgs og markedsføringskanal, informasjonskanal og som et
kommunikasjonsmiddel innad i bedriften. Med dette konkluderer vi med at bruksområdene til
de nyere mediene er komplekse, men også danner grunnlaget for store muligheter om
bedriftene utnytter disse på riktig måte. Vi ønsket å se nærmere på de nyere mediene der
interaksjon mellom bedriften og sluttkunden (B2C) skjer. Denne bacheloroppgaven er skrevet
med hovedfokus på hvordan en bedrift mest effektivt kan nå sine kunder, hva som igjennom
teori og empiri er blitt bevist at fungerer, og et forsøk på å komme med eventuelle nye forslag
til kanalvalg.
Vi opplevde at sosiale medier er svært komplekse og at det var en utfordrende prosess
å samle inn nyere oppdatert informasjon på temaet. Samtidig opplevde vi at mye teori var lik,
og at vår innsamlende empiri samsvarte godt med teorien. Sosiale medier er under stadig
endring og det blir hyppig publisert oppdateringer og nye funksjoner på området. Det viste
seg derfor å være en omfattende oppgave da teorien vi hadde skrevet måtte endres ut fra
endringene underveis og nye muligheter måtte legges inn i oppgaven.
I resultatene fremkom det at sosiale medier bør være en sentral del av markedsmiksen
hos dagens bedrifter, men at dette også krever stor oppfølging og vurderinger av ressursbruk.
Vi opplever også evalueringsarbeidet og bedriftens evne til å optimalisere som kritisk for hvor
godt bedriften lykkes i denne type markedsføring. Vi har også fått bevist at interaksjon i
sosiale medier både kan ha en positiv- og negativ effekt for bedriftene, men også for kundenes
opplevelser og evalueringer av bedriften.
I tillegg opplever vi at oppgaven er vanskelig å generalisere selv om både teori og
empiri samsvarer godt da det er store individuelle forskjeller mellom bedrifter, og mediene
ofte endres raskere enn markedet klarer å følge opp endringene. Vi konkluderer derfor med at
det er vanskelig å ligge forut disse endingene, men at det i dag finnes noen kriterier som for
eksempel analyse av bedriftens overordnede mål og målgrupper som gjør at Facebook,
Instagram og nyhetsbrev fungerer godt for de fleste bedrifter ved god oppfølging og godt
innhold. Vi har også sett at bedrifter med tilgjengelige ressurser og gode budskap burde
supplementere med medier som Instagram, Youtube, og så videre.