E-handel mot den fysiske butikk
Abstract
I denne oppgaven har vi gjennomført en eksplorativ studie for å belyse problemstillingen
«Hvilke konsekvenser har e-handelens utvikling på de fysiske butikkene?». Som følger av
den økte e-handelen verden over, ønsker vi å se på hvilke konsekvenser dette kan ha for de
fysiske butikkene. Vi har valgt å avgrense problemstillingen til klesbransjen med fokus på de
luksuriøse merkene. Situasjonen i klesbransjen er under en sterk omveltning. Det skjer stadig
nye disruptive endringer og innovasjoner, som betyr noe banebrytende nytt som gjør at
eksisterende og etablerte forretningsmodeller blir irrelevante. E-handelen er et eksempel på en
slik disruptiv innovasjon.
For å belyse problemstillingen vår har vi delt teorien inn i fire deler. Det første vi ser på er ehandelens
utvikling, for å få en oversikt over hvor mye det faktisk har økt de siste årene og
hvilke forventninger det er til årene som kommer. Videre ser vi på hvordan utviklingen av ehandel
har påvirket de fysiske butikkene på markedet. Vi skal også finne ut hvordan
fenomenet freeriding har oppstått i forbrukernes kjøpsprosess som følger av den digitale
utviklingen. Til slutt har vi valgt å ta med et konsept kalt showrooms, som i lang tid har vært
brukt i blant annet bilbransjen og som nå kanskje er på vei til klesbransjen. Teorien er at
fremtidens måte å handle på blir en kombinasjon av disse to salgskanalene, gjennom et
«brick-and-click» konsept. Vi intervjuet i tillegg en ekspert fra Oslo handelsstand som ga oss
mye kunnskap om vårt tema. Dette intervjuet vil bli representert i metodedelen av denne
oppgaven.
Det vi fant ut var at e-handelens utvikling har vært jevn, og det antas at økningen vil bli
opprettholdt i årene fremover. Et eksakt tall er vanskelig å forutse, men et sted mellom 20-
50% av markedet kommer til å flytte seg over til nett. Gjennom studien kom det frem at flere
predikerer at antall fysiske butikker i klesbransjen forventer å synke, og statistikker bekrefter
at det allerede er en nedgang. Noen av årsakene til dette kan være at kjedene ikke lenger
trenger så mange butikker som følger av e-handelen. Det kan også være for å unngå dumping
av priser blant uavhengige aktører. En annen årsak er merkevareprodusentenes stadig økende
satsing på egne brand stores og nettbutikker. Dette kan være begynnelsen på slutten for de
uavhengige aktørene og multibrand-butikkene. Det kommer frem flere faktorer som er
potensielle årsaker til at fysiske butikker opplever en nedgang, i tillegg til årsaker som ikke er
tilknyttet e-handelen. Det vi med sikkerhet kan si er at faktorene har en sammenheng med
nedgangen til de fysiske butikkene.