Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPerry, Tim Daniel
dc.contributor.authorLian, Jonas Green
dc.date.accessioned2017-10-16T13:15:02Z
dc.date.available2017-10-16T13:15:02Z
dc.date.issued2017-10-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460346
dc.description.abstractPå bakgrunn av denne oppgaven ønsker vi å se på hvilken effekt sponsoratet har på eventarenaen. Vi benytter X Games Hafjell 2017 som utgangspunkt for analysen av tre utvalgte sponsorer; DnB, Renault og Mountain Dew. X Games gjennomførte i 2016 sitt aller første event på norsk jord, det fant sted i Oslo, og kan vise til et positivt driftsresultat. En effektanalyse målt av Menon Economics vises til at arrangementet har en høy tilfredshet og skaper positive assosiasjoner knyttet til Oslo som destinasjon (Kildal 2016). Dette førte oss til å undersøke i hvilken grad dette utgangspunktet ble ført videre til gjennomføringen i 2017 som fant sted på skidestinasjonen Hafjell. Dermed ble målet å undersøke i hvilken grad holdninger, kjennskap og samsvar mellom arrangør og sponsor skjer på den nye destinasjonen. På bakgrunn av dette førte det oss til problemstillingen: Hvilken effekt har sponsorater på eventarenaen under X Games? For å svare på denne problemstillingen valgte vi en kvantitativ tilnærming ved hjelp av spørreundersøkelser. Vi har gjennomført to undersøkelser med totalt 203 respondenter ved inngang og utgang på eventarenaen. Det er utformet seks analysespørsmål knyttet til problemstillingen, disse skal undersøke nærmere variablene holdning til sponsor og event, kjennskap, sosiale medier og samsvar. I undersøkelsen er det benyttet faktoranalyse for oppgavens begrepsvaliditet, reliabilitetstest for å undersøke konsistensen til utvalget. Analysespørsmålene har blitt utforsket ved hjelp av frekvenstabeller, regresjonsanalyser, korrelasjonsanalyser og t-test. Resultater fra undersøkelsen viser at det er en økt kjennskap til sponsorater, nedgang i holdninger til event og en forklaringskraft knyttet til samsvar opp mot kjøpsintensjon og holdning til sponsor.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectEventarenaernb_NO
dc.subjectX Games Hafjellnb_NO
dc.subjectSponsorernb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSpørreundersøkelsenb_NO
dc.titleEffektten av sponsoraktiviteter på eventarenaennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal