Show simple item record

dc.contributor.authorWettergreen, Vanessa Marthinsen
dc.date.accessioned2017-10-28T13:06:43Z
dc.date.available2017-10-28T13:06:43Z
dc.date.issued2017-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462665
dc.description.abstractOppgaven er en studie av hvordan sponsing av en kjent idrettsutøver kan bidra internt i organisasjonen som sponser. Petter Northug jr. har vært en mye omtalt idrettspersonlighet i mediene de siste årene. Dette skyldes både hans sportslige prestasjoner i langrennssporet, men også hans noe kontroversielle valg om å forlate landslaget og inngå et samarbeid med en av Norges største dagligvarekonsern, Coop. Gjennom oppgaven skal det belyses hvorfor Coop valgte å signere en sponsoravtale med Petter Northug jr. og hvordan Coop Øst SA, Norges største samvirkelag, kan realisere det interne potensiale i denne avtalen. Ansatte i Coop og Coop Øst SA har vært viktige bidragsytere og gjennom åpenhet og inkludering stilt seg til disposisjon for å få et innblikk hvilke egenskaper organisasjonen innehar. Gjennom elementær organisasjonsteori, med særlig fokus på humankapital og de individuelle driverne, blir kompleksiteten rundt det å lykkes som en stor organisasjon belyst. Med mange ansatte er det viktig for Coop Øst SA å lykkes hver dag for å skape gode relasjoner til sine kunder. Med en av Norges største idrettspersonligheter på laget ligger det et uforløst potensiale i å løfte sine ansatte til nye høyder. Coop Øst SA satser for tiden kraftig på sine ansatte og på at kundene skal få positive handleopplevelser hver gang de er på besøk i en av Coop sine butikker. Likevel er det delte meninger også internt i Coop Øst SA om sponsoravtalen med Petter Northug. Hvordan kan man få 2700 ansatte til å tenke som vinnere og hver dag gå på jobb med tanker om at i dag skal jeg være litt bedre enn jeg var i går. I dagligvaremarkedet er det som i toppidretten, hver dag er en kamp og veien fra seier til fiasko avgjøres på mållinjen. For å få de ansatte til å forstå hvilket potensiale som ligger i hver og en av dem gjennom å fortelle og opplyse dem om de fantastiske egenskapene som gjør Petter Northug til en skiløper i verdensklasse, skal de forstå hvilke fantastiske egenskaper de innehar som gjør ansatte i Coop Øst til butikkmedarbeidere i verdensklasse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectSponsingnb_NO
dc.subjectCoopnb_NO
dc.subjectDagligvarehandelnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectIntervjuernb_NO
dc.subjectIdrettsutøverenb_NO
dc.subjectOrganisasjonskulturnb_NO
dc.titleSponsing av idrettsutøvere som et virkemiddel for å styrke organisasjonskulturennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal