Siste sesong av skam: Hva nå?
Abstract
Hensikten bak denne oppgaven er å undersøke på hvilken måte NRK formidler historier og
hvilken effekt dette har på seernes oppfatning av en TV-serie. Dette gjøres ved å gjennomføre
et kvalitativt casestudie, der forskningsarbeidet går ut på å undersøke dramaserien Skam og
intervjue informanter fra NRK P3s målgruppe. Med denne oppgaven er målet å belyse
elementer som kan overføres til NRK sin videre markedskommunikasjon, med den hensikt å
holde på seere i målgruppen 18-29 år.
For å kunne besvare oppgavens problemstilling har informantene blitt intervjuet om deres
forhold til NRK, deres tanker rundt dramaserien Skam og alt det serien innebærer, samt deres
tilpasning i den nye mediehverdagen som inkluderer bruksmønstre knyttet til lineær TV,
strømming og sosiale medier. Funnene inkluderer at informantene oppfatter NRK som en
viktig, seriøs og gammeldags kanal. Alle informantene har sett alt av Skam og vært innom
alle de forskjellige visningsplattformene serien opererer med. Strømming av betalt
videoinnhold på internett er informantenes hovedkilde til film og TV-serier, og alle
foretrekker strømming fremfor lineær TV. Informantene kan alle kategoriseres som «passive
brukere» på sosiale medier, og observerer mer enn de engasjerer.
Hovedfunnene indikerer at det er flere av virkemidlene som er brukt av NRK i
historiefortellingen til Skam som informantene setter høyt. De har verdsatt valgfriheten rundt
visningsformen, temaene som er diskutert, samtalen serien har lagt til rette for, samt
karakterene de kan relatere seg til som nesten føles ekte. Karakterene er en del av Skam sitt
univers, som visker ut skillet mellom fiksjon og virkelighet. Hypen rundt serien har hatt stor
innvirkning på hvorfor informantene begynte, og fortsatte, å se på serien. Denne hypen gjorde
serien til et samtaleemne med stor rekkevidde, og viktigheten av å være en del av «samtalen»
økte for informantene.
Funnene i oppgaven har lagt grunnlaget for utvikling av oppgavens praktiske løsning, som er
kampanjen «Hva nå?». Hensikten er å sørge for at målgruppen 18-29 år forblir hos NRK etter
siste sesong av Skam er ferdig, og fortsetter å benytte seg av tilbudet til NRK TV. Det er også
utformet en kommunikasjonsstrategi, med tilhørende skisser, som skal fungere som en
operativ plan for kampanjen.