Visuell identitet for en second-hand kjede
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2564366Utgivelsesdato
2018-09-25Metadata
Vis full innførselSammendrag
Samtidig som kjøpekraften har økt, har også prisen på klær gått ned, og i dag forbruker vi
klær som aldri før. Videre går mote- og tekstilbransjen frem som en av verdens mest
forurensende industrier. Second-hand viser seg derfor som både en motvekt til dagens brukog-
kast mentalitet samtidig som den skaper en miljøgevinst. Second-hand butikkenes unike
sortiment svarer også godt på den moderne forbrukerens søken etter noe autentisk, hvilket
viser at bransjen har stort potensiale forutsatt et riktig visuelt uttrykk.
Målet med dette bachelorprosjektet har vært å undersøke hvordan en visuell identitet kan
gjøre det mer attraktivt for flere å handle second-hand. Jeg har med utgangspunkt i relevant
teori og kartlegging av bransjen fått en dypere innsikt for second-hand som fenomen. Med
kunnskap om dagens forbruksmønster, kjennetegn ved forbrukerrollen, samt hva som er med
å styre kjøpsprosessen, har jeg fått en forståelse for hvor denne form for shopping plasserer
seg i dagens forbrukersamfunn.
Gjennom kvalitative intervjuer har jeg gått i dybden med målgruppen og avdekket både
drivere og barrierer for det å handle second-hand. I intervjuene kom det frem at målgruppen
oppfatter second-hand som både møkkete, rotete og sært, og at mange ikke en gang legger
merke til tilbudet. Videre viste muligheten til å finne noe unikt og å uttrykke en personlig stil
seg som en sterk motivasjon og fordel ved handle second-hand.
Med dette har jeg kommet frem til en visuell identitet som baserer seg på enkle og rene linjer,
tydelighet og orden, samt en symbolbruk som gir direkte assosiasjoner til noe vasket og rent.
Med illustrasjonenes spennende detaljer og en frisk tone-of-voice stimuleres det også til
skattejakt og identitetsskapende shopping.