Turnover, IT-bransjens økende etterspørsel etter kompetanse
Abstract
Mye tyder på at det blir stadig mer etterspørsel av IT-kompetanse i næringslivet,
derfor er det interessant å se på hvilke forhold som er med på å holde på de ansatte.
Denne oppgaven vil ta for seg temaet gjennomtrekk av ansatte i IT-bransjen. For å
undersøke dette er følgende problemstilling lagt til grunn: “Hvilke faktorer har
påvirkning på turnover i IT-bransjen?”. For å finne ut hva som påvirker frivillig
turnover, vil oppgaven ta utgangspunkt i hva som påvirker turnover intensjon og
turnover retention hos systemutviklere.
Teorier som er blitt lagt til grunn for oppgaven er to-faktorteorien og
selvbestemmelsesteorien som sentrale indikatorer for turnover, med følgende
variabler for å måle jobbtilfredshet. En kvalitativ undersøkelse med dybdeintervjuer
er blitt gjennomført for å få en forståelse av hvordan bedriftene jobber med employee
turnover. Funnene som er presentert i oppgaven tilsier at temaet er komplekst og det
er utfordrende å peke til enkeltfaktorer. Likevel er det noen variabler som går igjen
hos suksessbedriftene, mens andre variabler fungerer best lokalt i den aktuelle
bedriften. I tillegg er det enkelte ytre påvirkninger lar seg i liten grad styre og i et
“arbeidstakers marked” må det regnes med litt høyere turnover enn vanlig.