Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHole, Lisa
dc.contributor.authorHolck, Marie Johansen
dc.contributor.authorNielsen, Frederikke Majlund
dc.date.accessioned2018-10-01T07:26:37Z
dc.date.available2018-10-01T07:26:37Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565332
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi valgt å fordype oss i temaene sponsing, kongruens og troverdighet. Sponsing er et markedsføringsverktøy som stadig flere bedrifter benytter seg av. Vi har observert en økende trend for dette gjennom kjente bloggere. Vi har brukt treningsblogger Jørgine Massa Vasstrand, også kalt Funkygine som sponsorobjekt. Vi har valgt å ta utgangspunktet i et kongruent og et inkongruent sponsorat. Hensikten med oppgaven var å undersøke om kongruens mellom sponsor og sponsorobjekt påvirker leserens troverdighet til blogger. Med utgangspunkt i studiene til Speed og Thompson og Mehdi Ghazisaeedi, Peter G. Steyn og Gene van Heerden kom vi frem til følgende problemstilling: “Hvordan påvirker kongruens mellom blogger og sponsor, leserens troverdighet til blogger?” På bakgrunn av problemstillingen og andre forskningsartikler utarbeidet vi følgende hypoteser: H1: Sponsorater med høy kongruens vil ha en positiv effekt på leserens troverdighet til blogger. H0: Sponsorater med lav kongruens vil ha en negativ effekt på leserens troverdighet til blogger. Vi har tatt i bruk kvantitativ metode med et eksperimentelt design. Vi undersøkte om den uavhengige variabelen kongruens påvirker den avhengige variabelen troverdighet. Utvalget besto av kvinner og menn i alderen 18-30 år ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Etter å ha gjennomført en eksperimentell undersøkelse og samlet inn data, gjorde vi en analyse. Funnene i analysen viste at graden av kongruens mellom blogger og sponsor er med på å påvirke troverdigheten leseren har til bloggere. Sponsorater med høy kongruens vil ha en positiv effekt på leserens troverdighet til blogger, og sponsorater med lav kongruens vil ha en negativ effekt på leserens troverdighet til blogger. Dermed fikk vi bekrefte hypotesene, og svart på problemstillingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.titleKJÆRE BLOGGER, KAN VI STOLE PÅ DEG? En eksperimentell studie om hvordan kongruens mellom blogger og sponsor kan påvirke leserens troverdighet til bloggernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal