JOB CRAFTING I PRAKSIS. En casestudie om eksistens og fasilitering av job crafting i sportskjeden XXL
Abstract
Ideen til oppgaven har vært å bidra med en studie som er dagsaktuell og til nytte for andre. Vårt bidrag er denne kvalitative undersøkelsen, med formål å studere eksistens og fasilitering av job crafting i praksis. Vi har intervjuet ti mellomledere i XXL, som alle har gitt oss verdifulle betraktninger og informasjon som kan knyttes til fenomenet. Gjennom undersøkelsen ønsker vi å belyse og besvare følgende problemstilling:
«Hvordan foregår job crafting hos selgerledere og varehussjefer i XXL, og hvordan kan man eventuelt fasilitere det bedre?»
Oppgavens tematikk bygger på Amy Wrzesniewski og Jane E. Duttons (2001) job crafting-modell og tilhørende forskning. Med støtte i forskning fra Maria Tims og Arnold Bakker (2010) om tilpasset tilbakemelding som stimulerende faktor for job crafting, har vi videreutviklet teorien til å omfatte fasilitering i form av tilpasset tilbakemelding som påvirkende faktor.
Alle relevante funn fra undersøkelsen presenteres med direkte sitater, gjengivelser og tolkninger i oppgavens analysedel. Resultatene viser at job crafting er et svært utbredt fenomen i bedriften XXL. Vi har funnet at mellomlederne har stor handlefrihet og vilje til å endre sin egen jobbhverdag. Dette gjør de gjennom å endre oppgavene sine, relasjonene på arbeidsplassen og hvordan de tenker rundt gjennomføring av jobben.
Studien presenterer konklusjoner som er virkelighetsnære og presise om mellomledernes måte å job crafte på. Forskningen viser også at det ukjente fenomenet job crafting ofte forekommer ubevisst, og innsamlet empiri støtter mye av teoriens utgangspunkt. Vi finner det også veldig interessant at vårt tilleggsperspektiv på fasilitering har resultert i konkrete funn, bidratt til fyldigere konklusjoner, og skapt forskning som i større grad er til praktisk nytte for sportskjeden XXL i fremtiden.