Bacheloroppgaven
Abstract
Hotellmarkedet preges i dag av sterke etterspørselssvingninger, som videre resulterer i
varierende etterspørsel etter arbeidskraft. Dette er spesielt gjeldende sesongbasert hotelldrift
ved perifere destinasjoner. Bacheloroppgavens tematikk forankres i dette, der formålet er å
belyse hvordan organisasjonskulturelle elementer innvirker på ansattes intensjoner om å
forlate bedriften – eller returnere ved neste høysesong. For å undersøke dette ble følgende
problemstilling formulert:
”Hvordan kan organisasjonskultur ha en innvirkning på turnoverraten ved sesonghoteller?”
Problemstillingen konkretiseres videre ved hjelp av fem forskningsrelaterte antakelser som
presenteres løpende gjennom studiens teoriforankring. Teoridelen vil videre fungere som et
grunnlag for undersøkelsen av problemstillingen, og videre tolkes i henhold til funn i
analysedelen. Her benyttes organisasjonskulturens fem generelle effekter på atferd for å
strukturere hele studiet.
Studiens empiri benytter fenomenologisk metodologi som forskningsdesign. Videre blir det
gjennomført 7 dybdeintervjuer med aktuelle respondenter fra ulike sesonghoteller i Norge og
Sverige.
Våre funn viser til at organisasjonskulturelle elementer har innvirkning på sesongarbeideres
turnoverintensjoner. Tilhørighet og fellesskap, motivasjon, tillit, samarbeid og koordinering,
og ledelse er alle påvirkende faktorer i en sesongarbeiders opplevelse av arbeidsplassen. Ved
negative opplevelser kan drivere til å forlate arbeidsplassen oppstå. Til tross for dette vil det
være viktig å understreke at dette er et kvalitativt studie. Dermed setter det ikke oss i en
posisjon til å generalisere eller peke på kausale årsakssammenhenger. Derimot kan
undersøkelsen bidra til å redegjøre for økt kunnskap om ansattes subjektive erfaringer og
tolkninger av organisasjonskulturens innvirkning på turnover ved sesongbasert hotelldrift.