Blir det lavere sykefravær av konfetti og hallelujah stemning?
Abstract
I denne oppgaven skal vi ta for oss temaet sykefravær i hotellkjeden Nordic Choice Hotels
(NCH). Hotellkjeden har de siste årene scoret bedre på sykefraværstall enn andre aktører i
bransjen. Vi har avgrenset oppgaven til ledernes perspektiv og hva de mener er grunnen til det
lave sykefraværet. Problemstillingen er derfor satt til: På hvilken måte mener lederne i Nordic
Choice at jobbtilfredshet, internkommunikasjon og ledelse bidrar til å redusere sykefraværet i
Bergen?
Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er basert på begreper som ofte knyttes til sykefravær.
Her kunne man valgt ulike innfallsvinkler, men vi falt til slutt på teori som er knyttet til
jobbtilfredshet, internkommunikasjon og ledelse. Ettersom oppgaven omhandler ledernes
subjektive perspektiv var det naturlig å benytte kvalitativ metode. Dermed ble datagrunnlaget
basert på dybdeintervjuer med ledere på to nivå i organisasjonen. Informantene ble innhentet
ved strategisk utvalg for å finne personer som har kunnskap om temaet. Funnene i oppgaven
er ikke generaliserbare, men det kan tenkes at noen av tendensene kan overføres til lignende
bedrifter.
Datagrunnlaget er analysert med utgangspunkt i de tre underspørsmålene til
problemstillingen. Hvorav funnene fra intervjuene ble kodet etter disse og deretter koblet opp
mot den valgte teorien.
Under jobbtilfredshet belyste lederne at hvordan folk har det på jobb påvirker sykefravær. De
trakk frem den sterke organisasjonskulturen i Nordic Choice og indre motivasjon hos de
ansatte som sentrale aspekter. Informasjonsflyt, dialog og medvirkning er sentrale elementer
lederne viste til ved internkommunikasjon, som kan bidra til å redusere sykefravær. Under
ledelse var lederne tydelig på at deres relasjon til medarbeiderne er sentral. Samtidig kom det
frem at det var viktig å finne ledere som passer inn i organisasjonen.