Strategisk prising mot ferie- og fritidsmarkedet i Oslo
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565372Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg fagfeltet Revenue Management og fenomenet strategisk prising
for hotellbransjen i Oslo. De siste 15 årene har hotellpriser i Norge stått tilnærmet stille. Mye
av forklaringen ligger i økt kapasitet som fører til priskonkurranse og kamp om kundene. En
annen grunn er utfordringene knyttet til utviklingen i distribusjonslandskapet. Denne
oppgaven fordyper seg i hvorfor det er et prispress og prøver å finne ut hvordan hoteller i
Oslo kan øke sin totale omsetning mot feriemarkedet med utgangspunkt i verdiskapning og
prisstrategi.
Problemstillingen vår er derfor som følger:” Hvordan kan strategisk prising øke TrevPAR mot
ferie- og fritidsmarkedet for hoteller i Oslo?”
Ved å legge til grunn teoretiske antakelser og rette dette opp mot fagfolk i bransjen, har vi
gjennomført en grundig analyse for å besvare problemstillingen. Som forskningsdesign har vi
brukt kvalitativ metode, og i hovedsak brukt semistrukturerte dybdeintervjuer for å innhente
primærdata. Informantene ble følgelig strategisk utvalgt med fokus på å få mest mulig
relevant informasjon fra hvert enkelt intervju.
Strategisk prising handler om mer enn å bare sette priser. En vellykket strategi bygger på å
skape og kommunisere verdi, reagere proaktivt på markedsendringer og være langsiktig
forankret. I Oslo tilføres stadig ny kapasitet, som videre utfordrer prisene og inntjeningen til
hotellene. Det kan derfor være fristende å redusere priser for å generere salgsvolum.
Problemet er at når konkurrenter følger etter, vil man også svekke verdien i salget. Oppgaven
er ment å belyse hvordan hoteller kan øke sin totale inntjening gjennom strategisk prising i et
marked som er svært prissensitivt. Løsningen ligger i å skape verdi og personifiserte tilbud til
ulike kunder, til riktig tid i kjøpsprosessen. Et hovedelement er å skape en differanseverdi
som kan forsvare en prisdifferanse mot konkurrenter. Distribusjonsstrategi og kanalvalg vil
stå sentralt.