”Kle deg for suksess! En studie av hvordan bekledning kan påvirke prestasjon”
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565390Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Er det noen korrelasjon mellom den symbolske betydningen bak bekledning og en persons
prestasjon? Dette er et spørsmål vi har forsøkt å finne svar på de siste seks månedene. Hva om
noe så enkelt som et klesplagg kan påvirke deg til å prestere bedre? Det teoretiske
rammeverket tar utgangspunkt i kroppslig situert kognisjon, som omhandler effekten
bekledning har på menneskers psykologiske prosesser. I tillegg redegjøres det for andre
psykologiske fenomener, som kan forklare dette fenomenet. Som følge av det teoretiske
rammeverket ble det utviklet fire hypoteser, som har som hensikt å besvare våre studier.
Metodekapittelet starter med å introdusere metodetilnærmingen, samt redegjør for selve
gjennomføringen av eksperimentet. Hensikten med forskningen var å finne
årsakssammenhenger mellom den avhengige variabelen og de uavhengige variablene.
Utvalget bestod av studenter ved Høyskolen Kristiania. Vi valgte å begrense prestasjon til
selektiv oppmerksomhet, som vi målte ved hjelp av en Stroop-Effect test. Utviklingen av
stimuli vokste ut i fra antagelser om at visse klesplagg er stereotypiske for
oppmerksomhetsrelaterte attributter. Antagelser som vi videre bekreftet i to pre-tester.
Pre-test 1, hadde som hensikt å undersøke om en hvit frakk som ble presentert som en
labfrakk kunne assosieres med oppmerksomhetsrelaterte attributter. Pre-test 2, hadde som
hensikt å undersøke om den samme hvite frakken kunne assosieres med
oppmerksomhetsrelaterte attributter, om den ble presentert som en malefrakk.
Resultatene viser at vi ikke fikk noen signifikant støtte for noen av våre fire hypoteser. Vi kan
derfor ikke påvise at det er noen korrelasjon mellom den symbolske betydningen bak
bekledning og en persons prestasjon. Da kroppslig situert kognisjon er et tema det er forsket
lite på, mener vi at vår forskning kan bidra med et teoretisk grunnlag for videre forskning.