En studie om: Hvordan ivareta organisasjonskultur når bedriften har høy grad av innleid arbeidskraft.
Abstract
Denne undersøkelsen er gjort basert på et ønske om å se hvordan en bedrift med høy bruk av
innleid arbeidskraft kan ivareta sin organisasjonskultur. Bakgrunnen for oppgavens tematikk
er et ønske om å få et dypere innblikk i organisasjonskultur og da med vekt på en kultur som
påvirkes av andre kulturer og nasjonaliteter. Utviklingen viser at stadig flere næringer bruker
utenlandsk arbeidskraft i større grad enn tidligere, og vi ser dermed på dette som et svært
dagsaktuelt tema (Friberg, Dølvik og Eldring 2016). I denne oppgaven vil vi presentere og
analysere 3 forskningsspørsmål som omhandler globalisering og arbeidsmigrasjon,
kulturforskjeller mellom Polen og Norge, og hvilke konkrete valg ledelsen tar for å ivareta
kulturen. Basert på analysen av disse forskningsspørsmålene vil vi besvare problemstillingen
vår som lyder som følger:
«På hvilken måte arbeider de ansatte i Bygg AS med å ivareta organisasjonskulturen når de
har høy grad av innleid arbeidskraft?»
Oppgaven deles inn i kapitler om innledning, om bransjen, teori, metode, analyse, resultat og
refleksjon. I teoridelen blir begrepet organisasjonskultur definert i vår sammenheng, vi
presenterer informasjon om globalisering og arbeidsmigrasjon, de kulturelle dimensjonene til
Geert Hofstede utredes, og kommunikasjonsbegrepet blir definert og sett i sammenheng med
organisasjonskultur. Undersøkelsen bruker kvalitative metode, og er av typen enkeltcasestudie
med en fenomenologisk tilnærming, hvor dybdeintervju og observasjon er de
hovedsakelige datainnsamlingsmetodene.
Det som kom frem under datainnsamlingen var noe uforventet da organisasjonskulturen ikke i
like stor grad blir påvirket av den innleide arbeidskraften som det vi antok på forhånd. Likevel
kom det frem at bedriften tar konkrete valg som er med på å ivareta Bygg AS sin måte å
«utføre ting på». Dette er valg som baserer seg på faste sosiale sammenkomster, mentorordninger
og høy bruk av lærlinger. Likeså har de en kvote for hvor mange de ansetter fast når
de er fremmedspråklig, og ansatte som tidligere har jobbet sammen i en annen bedrift.
Konsekvent bruk av polsk innleid arbeidskraft og sterk merkevare-føring på klær og utstyr er
også konkrete valg som bedriften tar.