Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygaard, Sanne
dc.contributor.authorJohannessen, Elise Hisdal
dc.contributor.authorHauge, Ingvild
dc.date.accessioned2018-10-01T09:00:43Z
dc.date.available2018-10-01T09:00:43Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565405
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å gjennomføre en praktisk analyse som vi kan knytte opp mot teori om merkevarebygging, merkekjennskap, merkebevissthet og merkekunnskap (Keller 2013; Keller 1993). Spesielt ønsker vi å fokusere på merkeassosiasjoner, fordi det er av stor betydning at merkevareeiere har et bevisst forhold til sammenhenger og avvik i assosiasjoner mellom seg selv og brukerne. Som et konkret case for en slik analyse tar vi utgangspunkt i den annonsefinansierte gratisavisen Natt&Dag, som har eksistert som en motvekt til de store etablerte mediene siden 1988. Dette resulterte i følgende problemstilling: “Hvordan er merkeassosiasjonene til Natt&Dag organisert i lesernes bevissthet, og hvilken betydning har dette for merkevaren?” Innledningsvis beskriver vi kort bakgrunnen for valg av tema og problemstilling, etterfulgt av en kort presentasjon av merkevaren Natt&Dag, og litt om hvilke avgrensninger som ble gjort for undersøkelsen. Bakenforliggende teori blir også beskrevet, og med utgangspunkt i denne blir metodevalget begrunnet. Noen viktige etiske perspektiver blir også påpekt, før datainnsamling og analyse blir gjennomgått. Deretter diskuterer vi funnene i analysen, og kommer med anbefalinger og ideer ut fra dette. Til slutt konkluderer vi ved å trekke frem de mest sentrale funnene i undersøkelsen. Hovedfunnene som ble gjort i forstudiet ved undersøkelsen viser stor breddekjennskap blant leserne. Kjerneassosiasjonene som dukker opp i dybdeintervjuene er de samme som nevnes med høyest frekvens under forstudiet, og respondentenes holdninger til Natt&Dag rangeres til 8,6 av 10. Overordnet ser vi en rød tråd i resultatene fra intervjuene til tross for ulikt kjennskap til merkevaren. De unike assosiasjonene samt inntrykket av den typiske leseren til Natt&Dag er her spesielt fremtredende, noe som igjen forteller oss mye om Natt&Dags identitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.titleMERKEASSOSIASJONER TIL NATT&DAGnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal