En studie om hvordan ansattes erfaring med toppledelsens håndtering av endringsprosesser har påvirket ansattes grad av tillit til toppledelsen og reaksjoner på endring
Abstract
denne oppgaven har vi med utgangspunkt i teori og innsamlede kvantitative- og kvalitative data undersøkt hvordan toppledelsens håndtering av endringer har påvirket ansattes grad av tillit til toppledelsen og reaksjoner på endringer.
Utgangspunktet for denne studien er ansatte og toppledelsen i Hansa Borg Bryggerier i Bergen. I overgangen fra å være industribedrift til å bli kompetansebedrift har bedriften de siste årene gått gjennom en rekke endringer. Som en konsekvens av dette, har HR-avdelingen i bedriften fått en antakelse om at ansattes tillit til toppledelsen har blitt svekket. En annen konsekvens av høy endringstakt er at ansattes reaksjon på endringer kan endre seg. Vi fant det derfor svært interessant å undersøke ansattes grad av tillit til toppledelsen og reaksjon på endring, i håp om å hjelpe Hansa Borg Bryggerier på veien videre til å bli kompetansebedrift.
Problemstillingen for oppgaven er som følgende:
Hvordan har ansattes erfaring med toppledelsens håndtering av endringer påvirket
ansattes grad av tillit til toppledelsen og reaksjoner på endring i Hansa Borg Bryggerier?
Ved hjelp av en egenkomponert konseptuell modell har vi avdekket at våre respondentenes erfaringer med toppledelsens håndtering av tidligere endringer faktisk har påvirket respondentenes grad av tillit til toppledelsen og hvordan de har reagert på endringer. Studien viser også at ansatte med sterk organisasjonstilhørighet og med en personlighet som innehar høy grad av åpenhet for erfaringer, er mer tilbøyelige for å være endringsvillige. Et annet funn er at man kan bevege seg mellom å være endringsvillig og resignert, fremfor å være enten eller.