“Hva er det som gjør at et TV-program får suksess, og hvilken rolle spiller integrert markedskommunikasjon fra distributørenes side?”
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565483Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
TV2 sin entré i markedet med TV-serien “Hvor er Thea?” la grunnlaget for vår
bacheloroppgave, og resulterte til at vi ønsket å analysere norske ungdomsserier og
avgjørende elementer som ledet til popularitet og suksess.
Formålet med oppgaven var å undersøke hva som avgjorde at en TV-serie oppnådde grad av
popularitet og suksess, og hvilken rolle distributørene samt integrert markedskommunikasjon
spilte i forhold til dette. Vi ønsket å undersøke på hvilken måte innovativt innhold kunne
oppnå positiv eller negativ respons av markedet, og hva dette kunne lede til.
Det teoretiske rammeverket i oppgaven er basert på tidligere forskning ved
diffusjonsprosessen, kommunikasjonsformer, kvalitetsbedømmelse og integrert
markedskommunikasjon. Vi har undersøkt hvilke effekter produsentskapt innhold kan ha på
markedet, og hvilket forhold seerne danner til de ulike seriene. Dette ledet oss til
problemstillingen: “Hva er det som gjør at et TV-program oppnår suksess, og hvilken rolle
spiller integrert markedskommunikasjon fra distributørenes side?”.
For å besvare problemstillingen har vi benyttet TV-seriene “Hvor er Thea?”, SKAM og
BLANK som gjennomgående analyseenheter ved å analysere brukergenerert innhold, samt
observasjon og over tid utviklet grafiske fremstillinger av seernes engasjement ved seriene.
Ved hjelp av en kvalitativ undersøkelsesmetode benyttet vi et casestudie for å sammenligne
seriene med hverandre, og undersøke om vi fant kausale årsakssammenhenger til
forskningsspørsmålene. Vi undersøkte hvorvidt kunnskap, kvalitet, timing og ulike
kommunikasjonsmetoder var avgjørende for seernes adopsjon av TV-seriene. Vi fant kausale
årsakssammenhenger til alle forskningsspørsmålene basert på det teoretiske rammeverket,
samt forskningen vi har utført på ulike digitale plattformer og fokusgruppeintervjuet.
Avslutningsvis har vi drøftet kritikk til egen oppgave og forslag til videre forskning. Vi håper
forskningen kan bidra til å belyse viktigheten av hvilken revolusjonerende effekt
ungdomsserier kan ha på markedet.