«GAME ON» FOR REKRUTTERERE
Abstract
Temaet: I denne oppgaven har vi valgt å se på hvordan gamification kan benyttes som et
testverktøy i rekruttering. Vi har valgt følgende problemstilling: “Hvilke implikasjoner har
bruk av gamification som testverktøy sett fra et kandidatperspektiv?” Som det fremgår av
problemstillingen ønsker vi å sentrere oppgaven rundt kandidatens opplevelse.
Formålet: Hensikten med oppgaven har vært å bidra med ny kunnskap og forståelse om et
fenomen som er relativt ukjent for mange i HR-bransjen. Gamification har også vært et
“buzz-ord” lenge, og vi ønsket å finne ut av hva det handler om. Særlig var vi interessert i å
finne ut av hvorvidt det har en opplevd nytteverdi, eller om det bare er underholdning.
Teori: I teorikapittelet gir vi en grunnleggende innføring i gamification. I tillegg har vi tatt for
oss teori knyttet til rekruttering og employer branding. Hensikten med dette er å se
gamification i en større kontekst, og forhåpentligvis skape en forståelsesramme for leseren.
Metode: Vi har valgt å benytte oss av kvalitativ metode. Dette har vært hensiktsmessig for å
tilegne oss en dyp og grundig forståelse av begrepet gamification, og hvilke implikasjoner
dette gir for rekrutteringsprosessen. Vi har benyttet oss av semistrukturerte intervjuer som den
primære datainnsamlingsmetoden.
Resultater: Våre funn avdekket hovedsakelig tre implikasjoner som kandidatene vurderte som
sentrale ved bruk av gamification i rekruttering. Disse er employer branding, spillopplevelse
og etikk. Hovedfunnet vårt er at gamification er særlig viktig i forhold til å skille bedriften fra
andre arbeidsgivere og for skape en unik kandidatopplevelse.