Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaustad, Agathe Gresen
dc.contributor.authorHelmersen, Tina Riste
dc.contributor.authorHermann, Christoffer
dc.date.accessioned2018-10-01T11:46:29Z
dc.date.available2018-10-01T11:46:29Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565506
dc.description.abstractUtviklingen av netthandel har økt betraktelig de siste årene og forbrukernes etterspørsel og behov er i endring. Flere bedrifter utfordrer dagligvarebransjen og utformer nye konsepter, hvor kundene kan bestille matvarene sine på nett og få det levert på døren eller til avtalt hentepunkt. Kan denne utviklingen være en ny hverdag og kan internett bli vår femte dagligvareaktør? Det er en meget interessant utvikling som la grunnlaget for problemstillingen vår: «På̊ hvilken måte kan pris, nettsidens brukervennlighet, ordre og leveransehåndtering og vareutvalg påvirke kundens tilfredshet ved matvarehandel på̊ nett?». Vi var nysgjerrige på hva som fører til tilfredshet blant kundene som handler matvarer på internett. For å belyse problemstillingen benytter vi oss av en kvantitativ undersøkelse. Undersøkelsen er preget av noen svakheter som blant annet et begrenset antall respondenter som ikke er hentet fra et sannsynlighetsutvalg. Dette gjør at det er vanskelig å få et representativt utvalg, og i hvilken grad resultatene kan generaliseres. Vi har utviklet fire hypoteser på bakgrunn av relevant forskning og teori, som videre skulle bekreftes eller avkreftes gjennom analyser. Undersøkelsen ga oss flere interessante funn. Vi kunne ikke bekrefte hypotese 1: «Høyt opplevd prisnivå har en negativ effekt på̊ tilfredshet». Resultatene våre sier at økt pris øker tilfredshet. Dette var et overraskende resultat vi ikke hadde forventet oss ettersom dagligvarebransjen i dag er preget av et ønske om lavest mulig pris. Videre antok vi at brukervennlighet ville være en avgjørende faktor for kundenes tilfredshet da hele tjenesten foregår digitalt. Vi fikk heller ikke støtte for hypotese 2: «Nettsidens brukervennlighet har en positiv effekt på̊ tilfredshet». Etter diskusjon av dette resultatet kan det forklares med at nettsider i dag er svært godt utviklet, har standardiserte prosesser og generelt høy standard. Vi fikk derimot støtte for hypotese 3 og 4: «Ordre og leveransehåndtering har en positiv effekt på̊ tilfredshet» og «Godt vareutvalg har en positiv effekt på tilfredshet». Ettersom matvarehandel på nett er bygget opp på et konsept om å få varene levert på døren eller til et avtalt sted er dette en avgjørende dimensjon ved totalopplevelsen og deres tilfredshet. Vareutvalget har også en positiv signifikant sammenheng med tilfredshet og vi ser at kundene ønsker å handle alle varene de trenger på et sted for at matvarehandelen skal gå raskt og enkelt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelsenb_NO
dc.subjectNetthandelnb_NO
dc.titleVil internett bli fremtidens matbutikk?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal