Kvinners påvirkning ved kjøp av merkeklær til barn: En diskursanalyse av barneklær på nett
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565521Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSammendrag
Barn vokser raskt ut av klær, så hvorfor handle dyre merkeklær til barn? I denne
undersøkelsen har vi valg å se på hva som kan påvirke kvinner til å handle dyre merkeklær til
barn. Vi har derfor valgt å utforme følgende problemstilling: “Hvilke “barneklærdiskurser”
eksisterer i det offentlige rom, og påvirker disse kvinner til å handle dyre merkeklær til
barn”.
For å besvare problemstillingen på best mulig måte har vi benyttet oss av eksplorerende
design med en induktiv tilnærming innenfor kvalitativ forskning. Datamaterialet ble hentet
gjennom en diskursanalyse av diskusjonsforum på nett. Videre gjennomførte vi en
fokusgruppe for å supplere datamaterialet fra diskursanalysen. Etter analyse og tolkning
valgte vi ut relevant teori i forhold til funnene. For å belyse dette har vi tatt med oss teorien til
Kevin Lane Keller om merkevarer, samt påvirkningsprinsipper av Robert Cialdini. Videre ble
funnene fra datainnsamlingen drøftet opp mot eksisterende teori av blant annet Pierre
Bourdieu, Daniel Miller, og Georg Simmel.
Forskningsprosjektet har bidratt til mer innsikt om kvinner og kjøp av merkeklær til barn.
Funnene indikerer at kvinnene representerer seg selv gjennom barna sine, og at dette i stor
grad påvirker til kjøp av dyre merkeklær. Videre antyder funnene at sosial tilhørighet legger
sterke føringer på valg av klær. Informantene ga uttrykk at det er mer akseptabelt å kjøpe
merkeklær til de minste barna til tross for de vokser raskest ut av klærne.
Vi mener at vår studie av kvinners påvirkning til å handle dyre merkeklær til barn har bidratt
til å berike et tema som det er forsket lite på.