Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYbanez, Jenny
dc.contributor.authorKvamme, Karoline
dc.date.accessioned2018-10-01T12:27:47Z
dc.date.available2018-10-01T12:27:47Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565521
dc.description.abstractBarn vokser raskt ut av klær, så hvorfor handle dyre merkeklær til barn? I denne undersøkelsen har vi valg å se på hva som kan påvirke kvinner til å handle dyre merkeklær til barn. Vi har derfor valgt å utforme følgende problemstilling: “Hvilke “barneklærdiskurser” eksisterer i det offentlige rom, og påvirker disse kvinner til å handle dyre merkeklær til barn”. For å besvare problemstillingen på best mulig måte har vi benyttet oss av eksplorerende design med en induktiv tilnærming innenfor kvalitativ forskning. Datamaterialet ble hentet gjennom en diskursanalyse av diskusjonsforum på nett. Videre gjennomførte vi en fokusgruppe for å supplere datamaterialet fra diskursanalysen. Etter analyse og tolkning valgte vi ut relevant teori i forhold til funnene. For å belyse dette har vi tatt med oss teorien til Kevin Lane Keller om merkevarer, samt påvirkningsprinsipper av Robert Cialdini. Videre ble funnene fra datainnsamlingen drøftet opp mot eksisterende teori av blant annet Pierre Bourdieu, Daniel Miller, og Georg Simmel. Forskningsprosjektet har bidratt til mer innsikt om kvinner og kjøp av merkeklær til barn. Funnene indikerer at kvinnene representerer seg selv gjennom barna sine, og at dette i stor grad påvirker til kjøp av dyre merkeklær. Videre antyder funnene at sosial tilhørighet legger sterke føringer på valg av klær. Informantene ga uttrykk at det er mer akseptabelt å kjøpe merkeklær til de minste barna til tross for de vokser raskest ut av klærne. Vi mener at vår studie av kvinners påvirkning til å handle dyre merkeklær til barn har bidratt til å berike et tema som det er forsket lite på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativitet, innovasjon og forretningsutviklingnb_NO
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.titleKvinners påvirkning ved kjøp av merkeklær til barn: En diskursanalyse av barneklær på nettnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal