Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeonhardsen, Mona
dc.contributor.authorRickardsson, Linnea
dc.contributor.authorLøseth, Ida
dc.date.accessioned2018-10-01T12:59:09Z
dc.date.available2018-10-01T12:59:09Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565537
dc.description.abstractI dagens samfunn er de fleste opptatt av hvordan lederen tilrettelegger og leder ansatte. Men hvilke krav har den ansatte selv for å forme sin arbeidsdag? I tillegg er det et krav i norsk arbeidsmiljølov at alle skal oppleve en grad av autonomi. Hvordan ser dette ut for ansatte som jobber i stillinger der dette ikke er en naturlig del av arbeidsdagen? Målet med denne oppgaven er å senke presset til ledere gjennom å øke forståelsen av Job Crafting. Denne teorien handler om hvordan mennesker som har en stilling med lav grad av autonomi, finner autonomi. De former sin arbeidshverdag på eget initiativ og får mer eierskap til arbeidsoppgavene sine. Dutton og Wrzesniewski (2001) mener «Job Crafting skaper jobben du har om til jobben du vil ha». Dette gjøres ofte gjennom ubevisste handlinger og det kan gagne både en selv og organisasjonen. I en barnehage antok vi at assistentene hadde lav grad av autonomi. Gjennom en kvalitativ undersøkelse, der vi benyttet en tematisk analyse, gjorde vi noen interessante funn. Det sterkeste funnet er at assistenter former sine arbeidsoppgaver gjennom relasjoner og dette er avgjørende for hvordan de Job Crafter. Samtidig påvirker relasjoner hvordan de tenker om jobben i en større sammenheng.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.titleStyrk samholdet mellom dine ansatte gjennom Job Craftingnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal