Onboarding i en bransje med høy turnover
Abstract
I denne oppgaven har vi tatt for oss temaet onboarding og om denne prosessen har en mulig effekt på turnover i hotellbransjen. Hensikten har vært å danne en forståelse for om det Bauer (2010) betegner som en systematisert onboardingsprosess kan bidra til å redusere turnover i hotellbransjen. Ifølge Bauer (2010) bidrar en systematisert onboardingsprosess til å redusere turnover, og må inneholde nivåene mestringstro, rolleavklaring, sosial integrasjon og kulturbevissthet for å betegnes som vellykket. I tillegg har vi valgt å belyse bruk av rollemodeller og støttende lederskap som forsterkende elementer for å oppnå de fire nivåene i en vellykket onboardingsprosess.
På bakgrunn av dette har vi valgt problemstillingen:
Hvordan kan en systematisert onboardingsprosess ha betydning for turnover i Thon Hotels og Nordic Choice Hotels?
Problemstillingen har vi besvart ved å benytte oss av kvalitative intervjuer av til sammen tre HR-ansvarlige, to mellomledere og seks nyansatte i to hotellkjeder. Videre har vi i analysedelen drøftet hvordan HR-ansvarlige i hver av organisasjonene har utarbeidet sin onboardingsstrategi, i hvilken grad den er implementert ved hvert hotell og hvordan de nyansatte opplever denne prosessen.
Våre funn viser at HR-ansvarlige i våre valgte organisasjoner til en viss grad tilrettelegger for elementene Bauer (2010) trekker frem som avgjørende for å oppnå en vellykket onboardingsprosess. Det fremkommer også at implementeringen og bruken av den systematiserte onboardingsprosessen er begrenset. Det konkluderes med at i den grad den nyansatte opplever at onboardingsprosessen inneholder de avgjørende nivåene, har betydning for om vedkommende ønsker å bli værende i organisasjonen. Støttende lederskap viser seg å ha en mulig positiv effekt på Bauers fire nivåer, mens rollemodeller kommer tydelig frem som et forsterkende element for en vellykket onboardingsprosess.