Bærekraftig markedsføring: HVORDAN OG HVORFOR KUNDER SKAL DELTA I SIRKULÆRE CSR-AKTIVITETER?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570565Utgivelsesdato
2018-11-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har undersøkt forbrukerresponser og forbrukeratferd til CSR eller
Corporate Social Responsibility innen sirkulære tjenester. Denne oppgaven undersøker
hvordan samsvar mellom bedriften og CSR-aktiviteter (CSR-Brand fit) påvirker kunden til å
delta i sirkulære CSR-aktiviteter slik som Bergans Pantepose, samt hvordan dette forholdet
styrkes av følt involvering (ISPR og SSPR). Videre undersøker oppgaven hvordan
kundedeltakelse i CSR-aktiviteter styrker merkelojaliteten gjennom følt involvering (ISPR og
SSPR).
Tidligere forskning undersøker hovedsakelig CSR-aktiviteter i form av donasjon eller etiske
arbeidsforhold. Disse studiene viser til effekter på positiv vareprat, omdømme,
merkelojalitet og kundetilfredshet. Det er derimot liten forskning som undersøker dette i
sammenheng med aktiv deltakelse og sirkulære CSR-aktiviteter. Videre hvordan kunder kan
motiveres til å delta i disse og hvilken effekt det har for bedriften på lang sikt. Vi
gjennomførte derfor et eksperiment for å undersøke om CSR-Brand fit modereres av følt
involvering og motivere kunden til å delta i CSR-aktiviteter. Dette ved å manipulere iboende
verdier (ISPR) og situasjonell relevans (SSPR) som utgjør følt involvering. I andre studie så
vi på forholdet til merkevaren etter deltakelse i CSR-aktiviteter. Dette ved å undersøke om
følt involvering har en indirekte effekt på merkelojalitet blant deltakere og ikke-deltakere i
sirkulære CSR- aktiviteter.
Resultater fra det første studiet viser at samsvar mellom CSR-aktiviteter og merkevaren
(CSR-Brand fit) er avgjørende for kundedeltakelse i CSR-aktiviteter. Videre viste resultatene
at dette forholdet styrkes av personlig (ISPR), situasjonell (SSPR) relevans og følt
involvering, der ISPR hadde størst forsterkningseffekt. Likevel viste tilleggsanalysene at
situasjonell relevans (SSPR) har størst direkte effekt på kundedeltakelse i CSR-aktiviteter.
I andre studie viste resultatene at kunder som deltar i sirkulære CSR-aktiviteter har
høyere grad av merkelojalitet, enn kunder som ikke har deltatt. Videre viste resultatene
at følt involvering, ISPR og SSPR har en indirekte effekt mellom kundedeltakelse i
CSR-aktiviteter og merkelojalitet.
Ut i fra våre resultater kan vi si at det er viktig å velge CSR-aktiviteter som kunden opplever
å ha samsvar med bedriftens allerede eksisterende aktiviteter og merkevare. Videre bør det
vektlegges å skape en opplevelse av personlig og situasjonell relevans da dette har en
forsterkningseffekt på kundedeltakelse i sirkulære tjenester. Personlig og situasjonell relevans
kan dermed brukes som virkemidler av markedsførere for å både påvirke til kundedeltakelse
og kundens merkelojalitet i sin kommunikasjons- og markedsføringsstrategi.