«Hvilke motivasjonsdrivere for gjenbruk oppleves som varige hos forbrukeren, og hvorfor kan disse være viktige for gjenbruksbutikkene å kjenne til?»
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570593Utgivelsesdato
2018-11-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjenbruk har vist seg å kunne bidra til å redusere den negative påvirkningen tekstilindustrien
har på miljøet, og oppfordringer om mer gjenbruk og mer bevisst forbruk kommer fra både
enkeltpersoner, miljøvernsorganisasjoner og kjendiser. Med en rask økning i antall
utsalgsalternativer og popularitet blir gjenbruk stadig referert til som en trend.
Det spilles på en rekke ulike motivasjonsdrivere for å tiltrekke seg forbrukerens
oppmerksomhet og interesse, og flere av de mest populære gjenbruksbutikkene velger i stor
grad å fokusere på opplevelsen rundt det å kjøpe brukt gjennom å blant annet referere til
handleopplevelsen som en form for skattejakt. Om det er lønnsomt å gi assosiasjoner til
gjenbrukshandel som en tidkrevende aktivitet i et tidspresset samfunn er en del av det
oppgaven skal forsøke å besvare, for å bidra til at gjenbruksbutikkene tiltrekker seg
forbrukeren også etter at gjenbrukstrenden har passert.
Det er ikke funnet tidligere forskning knyttet til hva som kan gjøre gjenbruk varig og ikke en
passerende trend, og oppgaven baserer seg derfor på kvalitativ metode gjennom 7
dybdeintervjuer og relevant tidligere forskning. Det er imidlertid funnet forskning knyttet til
hva som motiverer forbrukeren til å kjøpe brukt, og ulike motivasjonsdrivere er blitt testet hos
den norske forbrukeren gjennom en spørreundersøkelse.
Oppgaven er avgrenset til å kun omhandle kvinner da det er disse som i hovedsak handler
klær, og det meste av tidligere relevant forskning er basert på kvinner.
Funnene i oppgaven gjør det rimelig å anta at det vil være lønnsomt for bruktbutikkene å
fokusere på de unike plaggene gjenbruksbutikkene tilbyr og den unike handleopplevelsen det
å handle brukt kan gi. I tillegg burde det gis mer informasjon om hva det å handle brukt gjør
for både forbrukeren, miljøet og andre mennesker dersom gjenbruksbutikkene ønsker å nå ut
til forbrukeren etter at gjenbrukstrenden har passert. Flere av informantene etterlyste spesielt
bedre informasjon knyttet til hvilken forskjell deres valg om å kjøpe brukt utgjør, både for
miljø, medmennesker og samfunnet generelt. Det anbefales derfor at gjenbruksbutikkene i
større grad informerer om dette og bidra til å skape mer bevisste forbrukere, for på den måten
å kunne medvirke til en varig endring.