Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJappee, Julie Marie
dc.date.accessioned2018-11-01T12:02:09Z
dc.date.available2018-11-01T12:02:09Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570593
dc.description.abstractGjenbruk har vist seg å kunne bidra til å redusere den negative påvirkningen tekstilindustrien har på miljøet, og oppfordringer om mer gjenbruk og mer bevisst forbruk kommer fra både enkeltpersoner, miljøvernsorganisasjoner og kjendiser. Med en rask økning i antall utsalgsalternativer og popularitet blir gjenbruk stadig referert til som en trend. Det spilles på en rekke ulike motivasjonsdrivere for å tiltrekke seg forbrukerens oppmerksomhet og interesse, og flere av de mest populære gjenbruksbutikkene velger i stor grad å fokusere på opplevelsen rundt det å kjøpe brukt gjennom å blant annet referere til handleopplevelsen som en form for skattejakt. Om det er lønnsomt å gi assosiasjoner til gjenbrukshandel som en tidkrevende aktivitet i et tidspresset samfunn er en del av det oppgaven skal forsøke å besvare, for å bidra til at gjenbruksbutikkene tiltrekker seg forbrukeren også etter at gjenbrukstrenden har passert. Det er ikke funnet tidligere forskning knyttet til hva som kan gjøre gjenbruk varig og ikke en passerende trend, og oppgaven baserer seg derfor på kvalitativ metode gjennom 7 dybdeintervjuer og relevant tidligere forskning. Det er imidlertid funnet forskning knyttet til hva som motiverer forbrukeren til å kjøpe brukt, og ulike motivasjonsdrivere er blitt testet hos den norske forbrukeren gjennom en spørreundersøkelse. Oppgaven er avgrenset til å kun omhandle kvinner da det er disse som i hovedsak handler klær, og det meste av tidligere relevant forskning er basert på kvinner. Funnene i oppgaven gjør det rimelig å anta at det vil være lønnsomt for bruktbutikkene å fokusere på de unike plaggene gjenbruksbutikkene tilbyr og den unike handleopplevelsen det å handle brukt kan gi. I tillegg burde det gis mer informasjon om hva det å handle brukt gjør for både forbrukeren, miljøet og andre mennesker dersom gjenbruksbutikkene ønsker å nå ut til forbrukeren etter at gjenbrukstrenden har passert. Flere av informantene etterlyste spesielt bedre informasjon knyttet til hvilken forskjell deres valg om å kjøpe brukt utgjør, både for miljø, medmennesker og samfunnet generelt. Det anbefales derfor at gjenbruksbutikkene i større grad informerer om dette og bidra til å skape mer bevisste forbrukere, for på den måten å kunne medvirke til en varig endring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringsledelsenb_NO
dc.title«Hvilke motivasjonsdrivere for gjenbruk oppleves som varige hos forbrukeren, og hvorfor kan disse være viktige for gjenbruksbutikkene å kjenne til?»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal