Forventer forbrukere en annen pris når bedrifter tar samfunnsansvar? Betydningen av en bedrifts prisprofil
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570596Utgivelsesdato
2018-11-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vår masteroppgave dreier seg om sammenhengen mellom bedrifters prisprofil og CSR
(samfunnsansvar). Vi har undersøkt på hvilken måte en bedrifts prisprofil har påvirkning på
forbrukeres prisforventning til bedriften, dersom de driver med CSR. Tidligere forskning har
gjort antakelser om, og funnet, at CSR indikerer ekstra kostnader for bedriften. Dette kan igjen
indikere høyere priser for forbrukere. Likevel skal det påpekes at tidligere forskning ikke har
skilt mellom lav og høy prisprofil i denne sammenhengen. For å undersøke hvordan lav og høy
prisprofil påvirker forholdet mellom CSR og prisforventning, gjennomførte vi et eksperiment
med 2 x 2 mellomgruppe design.
For det første forventet vi en interaksjon mellom CSR (vs. uten CSR) og prisprofil (lav vs. høy)
på prisforventning. Våre funn viser at en bedrift med høy prisprofil som driver med CSR
forventes av forbrukere å ha lavere priser enn en tilsvarende bedrift uten CSR. Dette er et viktig
bidrag i litteraturen om forbrukerresponser på CSR. Funnene indikerer at bedriftsledere i
bedrifter med høy prisprofil bør kommunisere sitt CSR-arbeid til forbrukere. Funnene viser
ingen effekt av CSR på prisforventning når bedriften har lav prisprofil.
For det andre forventet vi en interaksjon mellom CSR (vs. uten CSR) og prisprofil (lav vs. høy)
på prisforventning, mediert av forbrukeres evaluering av bedriften. Funnene viser at både
bedrifter med lav og høy prisprofil evalueres bedre når forbrukere vet at bedriften driver med
CSR. Dette er i tråd med tidligere forskning. Vi fant ingen sammenheng mellom evaluering av
bedrift og prisforventning.
For det tredje forventet vi en interaksjonen mellom CSR (vs. uten CSR) og lav prisprofil på
prisforventning, mediert av forbrukeres oppfatning av prispåslag. Dette fant vi ikke støtte for.