Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVoll, Sara
dc.date.accessioned2019-10-25T08:00:15Z
dc.date.available2019-10-25T08:00:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624356
dc.description.abstractMoteindustrien er den nest mest forurensende etter oljeindustrien. Dette har fører med seg både problemer rundt miljø, etikk og store avfallsmengder. Mange kleskjeder i dag begynner å legge om deres verdier og mål, der de vektlegger miljø og bærekraft. Mange merker, spesielt på fast-fashion markedet har begynt å legge vekt på åpenhet om endringer og tiltak de gjør. På luksusmarkedet ser vi ikke like store endringer, der mange hemmeligholder produksjon, arbeidsplass og generell informasjon om bedriften. Målet med denne bacheloroppgaven baserer seg på hvordan en visuell identitet kan gjøre det mer attraktivt å handle bærekraftige klær på luksusmarkedet. Det er tatt utgangspunkt i relevant teori, kartlegging av bransje og aktuell målgruppe for dypere forståelse av hvordan luksusmarkedet fungerer og hvem de appellerer til. Gjennom intervjuet, observasjoner og innhenting av registerdata er det avdekket både hva som ligger som behov og hva som er utfordringer innenfor aktuelt område. Der den aktuelle målgruppen viser en økende interesse for bærekraftige prinsipper, som kan relateres inn på luksusmarkedet. De forbinder også luksus med god kvalitet og en kjøpsopplevelse man ikke finner i fast-fashion butikker. Ut i fra innsynene avdekket jeg et behov for å skape et klesmerket som kan fungere som et forbilde på luksusmarkedet, da endring må skjer fra toppen. Slik at flere kjeder innenfor samme markedet vil føle et press til å endre fokuset sitt og tiltak. Ut i fra dette endte jeg opp med å designe en visuell identiteten som baserer seg på historiefortelling, sterk typografi og rent design. Ved bruk av egendefinert typografi og symbolbruk, henvises kunde både til bærekraftig design, men også det luksuriøse man finner i utvalgt skriftsnitt og samspillet mellom elementene. Slik at det oppfattes som mer attraktivt å handle bærekraft, uten at det går på bekostning av den eksklusive følelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectGrafisk designnb_NO
dc.subjectVisuell identitetnb_NO
dc.subjectBærekraftig designnb_NO
dc.subjectBærekraftig motenb_NO
dc.titleEn visuell identitet for et nytt bærekraftig luksus-klesmerkenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal