dc.description.abstract | Samfunnet utvikles i en enorm hastighet, hvor organisasjoner må være tilpasningsdyktige for
å ha mulighet til å henge med. Vi lever i en verden som blir mer datadrevet og som styres av
teknologiske fremskritt, hvor mange av beslutningene avdelingene tar baserer seg på data og
analyser. HR som funksjon er ikke kjent for å være av kvantitativ art, og er tradisjonelt sett
ikke vant med å arbeide etter denne metodikken. Vi hadde derfor et ønske om å se hvordan
HR kan utvikle seg i takt med samfunnsutviklingen, og utforske hvordan HR kan klare å
mestre de nye kravene som tvinges frem gjennom digitalisering og automatisering. HR
Analytics er et effektivt verktøy for å kunne ta datadrevne og fremtidsrettede HRbeslutninger.
Vi ønsket derfor å se nærmere på hvordan HR Analytics kan utvikle HR sin
rolle gjennom følgende problemstilling:
“Hvordan kan HR sin rolle utvikle seg ved å ta i bruk HR Analytics?”
For å kunne svare på problemstillingen undersøkte vi to underliggende faktorer: strategisk
HR og HR Analytics. Vi valgte å fordype oss på disse to faktorene da vi ønsket å utforske
hvordan en strategisk tilnærming til HR-funksjonen i kombinasjon med HR Analytics vil
kunne møte dagens og framtidens forventninger, og utvikle HR sin rolle.
Vi har benyttet oss av kvalitativ metode for å besvare oppgaven. Ettersom HR Analytics er et
relativt nytt fenomen som er lite praktisert i Norge, var det mest hensiktsmessig å
gjennomføre en litteraturstudie og dybdeintervjuer for å kunne belyse problemstillingen. På
den måten kunne vi ordentlig redegjøre for hva teori og forskning sier, samtidig som vi kunne
få verdifull innsikt fra fagpersoner som har tilknytning til temaet.
Det innsamlede materialet ble deretter kategorisert og analysert, som resulterte i våre funn.
Funnene fra dybdeintervjuene samsvarer i stor grad med litteraturen, men spriker på enkelte
områder. Våre funn viser at HR fortsatt har liten eller ingen strategisk innvirkning i
virksomheter, noe som setter stopp for videre utvikling. HR må også heve sin kompetanse
innen måling og analytics, samtidig som de må få mer selvtillit i det å kunne vise til verdi av
eget arbeid. HR må også tørre å selge seg inn som en verdiskapende avdeling for
virksomheter og interessenter. Tar HR i bruk analytics, vil de enklere kunne vise verdi av
eget arbeid, få økt kredibilitet og ikke minst kunne bli den strategiske partneren de ønsker. | nb_NO |