Virtuelle Influensere: En Ny Form for Merkevarestrategi
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625190Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen i vår bacheloroppgave er hvordan virtuelle influensere kan brukes i
merkevarestrategi, slik som menneskelige influensere blir brukt i dag. Vi har tre
underspørsmål som skal hjelpe oss med å svare på problemstillingen: 1. Hva skiller en
menneskelig influenser og en virtuell influenser? 2. Vil en gitt identitet gi en virtuell
influenser større innflytelse? 3. Kan troverdigheten bli svekket dersom bedrifter bruker en
virtuell influenser i sin merkevarestrategi?
Virtuelle influensere er animerte karakterer som opptrer som influensere på sosiale medier.
Dette konseptet er nytt, og derfor må det begrunnes med et teoretisk grunnlag. Våre
hovedteorier er Influencer Marketing, merkevarebygging og Cialdinis påvirkningsprinsipper.
I tillegg vil vi også fokusere på merkepersonlighet, sympatistrukturen og troverdighet.
På grunn av begrenset litteratur om virtuelle influensere, har vi valgt å bruke en kvalitativ
metode for å svare på problemstillingen vår. Ved bruk av fenomenologisk design får vi frem
meninger og tanker. Vi har benyttet fokusgrupper ettersom det er et sosialt tema, og ønsker å
forske på hvordan en gruppe tenker om dette. Under fokusgruppene fant vi ut at informantene
var varierte i sin respons, men alle fremsto som nysgjerrige. Ved å analysere dataene kom det
frem at skillet mellom virtuelle og menneskelige influensere er uklart, og det er kun den
fysiske eksistensen som er forskjellen. Det var også klart at en virtuell influenser med en
personlighet var mer oppmerksomhetsvekkende for forbrukerne. Dessuten vil bedriften som
bruker virtuelle influensere svekke sin troverdighet ettersom forbrukerne tenker at
intensjonen kun er for bedriftens beste. Vi kan konkludere med at virtuelle influensere kan bli
godtatt over tid dersom det er klare restriksjoner for bruk av dem. Dermed kan det være
mulig for bedrifter å benytte virtuelle influensere i sin merkevarestrategi.