Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLanner, Lilia
dc.contributor.authorNguyen, Lyena Nhi
dc.contributor.authorRøst, Siri
dc.date.accessioned2019-10-29T13:43:51Z
dc.date.available2019-10-29T13:43:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625190
dc.description.abstractProblemstillingen i vår bacheloroppgave er hvordan virtuelle influensere kan brukes i merkevarestrategi, slik som menneskelige influensere blir brukt i dag. Vi har tre underspørsmål som skal hjelpe oss med å svare på problemstillingen: 1. Hva skiller en menneskelig influenser og en virtuell influenser? 2. Vil en gitt identitet gi en virtuell influenser større innflytelse? 3. Kan troverdigheten bli svekket dersom bedrifter bruker en virtuell influenser i sin merkevarestrategi? Virtuelle influensere er animerte karakterer som opptrer som influensere på sosiale medier. Dette konseptet er nytt, og derfor må det begrunnes med et teoretisk grunnlag. Våre hovedteorier er Influencer Marketing, merkevarebygging og Cialdinis påvirkningsprinsipper. I tillegg vil vi også fokusere på merkepersonlighet, sympatistrukturen og troverdighet. På grunn av begrenset litteratur om virtuelle influensere, har vi valgt å bruke en kvalitativ metode for å svare på problemstillingen vår. Ved bruk av fenomenologisk design får vi frem meninger og tanker. Vi har benyttet fokusgrupper ettersom det er et sosialt tema, og ønsker å forske på hvordan en gruppe tenker om dette. Under fokusgruppene fant vi ut at informantene var varierte i sin respons, men alle fremsto som nysgjerrige. Ved å analysere dataene kom det frem at skillet mellom virtuelle og menneskelige influensere er uklart, og det er kun den fysiske eksistensen som er forskjellen. Det var også klart at en virtuell influenser med en personlighet var mer oppmerksomhetsvekkende for forbrukerne. Dessuten vil bedriften som bruker virtuelle influensere svekke sin troverdighet ettersom forbrukerne tenker at intensjonen kun er for bedriftens beste. Vi kan konkludere med at virtuelle influensere kan bli godtatt over tid dersom det er klare restriksjoner for bruk av dem. Dermed kan det være mulig for bedrifter å benytte virtuelle influensere i sin merkevarestrategi.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og Merkevareledelsenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectInfluensermarkedsføringnb_NO
dc.subjectMerkevareledelsenb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.titleVirtuelle Influensere: En Ny Form for Merkevarestrateginb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal